Muzeum Krakowa zaprasza na wystawę rzeźb Pawła Orłowskiego BOT RIDERS na placu Szczepańskim oraz na dziedzińcu i w Pasażu Pałacu Krzysztofory.
Wystawa jest wynikiem współpracy Artysty Pawła Orłowskiego z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz
Muzeum Krakowa, które jest Partnerem Wystawy.
Wystawa wpisuje się w program wydarzenia Open Eyes Art Festival, będącego częścią Open Eyes Economy Summit. Zapraszamy Państwa do zapoznania się z programem festiwalu.
Wernisaż wystawy
22 pażdziernika 2021 (piątek)
godz. 18:00 – zapraszamy na otwarcie wystawy na placu Szczepańskim – odpakowanie blisko czterometrowej rzeźby oraz aktorskie czytanie tekstów o robotach autorstwa Stanisława Lema
godz. 19:00 – następnie zapraszamy na drugą część wernisażu oraz mapping autorstwa Wojciecha Kapeli na dziedzińcu Pałacu Krzysztofory
W erze postczłowieka, w kontekście futurystycznych wizji lemowskich, Paweł Orłowski próbuje oswoić odbiorców z tym, co nadejdzie. Robi to, konstruując kilkumetrowe rzeźby Botów, które mają ambicje „zamieszkać” na naszych osiedlach, w parkach, na lotniskach, a dziś natomiast, na krakowskim placu Szczepańskim i dziedzińcu Pałacu Krzysztofory. Artysta staje się w ten sposób demiurgiem, a jego awatary odbywają podróż z wirtualnej do realnej rzeczywistości, materializując się w postaci zgeometryzowanych, kanciastych biomorficznych rzeźb, botów czy jeźdźców konnych.
Oswajanie przyszłości to ważna rola społeczna, niemal terapeutyczna sztuki Orłowskiego.
W dniu otwarcia wystawy artysty, Akademia Sztuk Pięknych zaplanowała na dziedzińcu Pałacu Krzysztofory, w przestrzeni, w której umieszony jest posąg jeźdźca, multimedialne wydarzenie – mapping autorstwa Wojciecha Kapeli, który będzie artystyczną impresją – łącznikiem przeszłości z przyszłością, inspirowaną jedną z krakowskich legend – O jeźdźcach zaklętych w gołębie.
Paweł Orłowski wraz z posągiem jeźdźca, Veni, Vidi, Vici, 2021, malowana stal
, który stanie na dziedzińcu Pałacu Krzysztofory.
Futurystyczny jeździec nie oparł się zatem podroży w czasie – w odwrotnym kierunku niż ten, który pierwotnie obrał. Odrębna jest natomiast Złota Tancerka – rzeźba Orłowskiego, którą interpretować można jako wizualizację „geniuszu” lub genius loci, a oglądać w budynku Okręgowego Oddziału Narodowego Banku Polskiego przy ul. Basztowej 20.
Paweł Orłowski (ur. 1975 roku)
– artysta rzeźbiarz, dr hab. profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Poszukiwanie oryginalnego stylu rozpoczął podczas swoich pierwszych międzynarodowych wystaw w Berlinie i Bonn w 1999 roku. Język przekształceń oraz transformacji ciała człowieka finalnie zaowocował odejściem od realistycznych przedstawień i wypracowaniem syntetycznej, skubizowanej formy, stylu rozpoznawalnego dla artysty. Jako jeden z niewielu artystów tworzy swoje projekty w skali kameralnej jak i w formie wielkogabarytowych rzeźb.
Paweł Orłowski jest laureatem nagród i wyróżnień polskich oraz międzynarodowych. Brał udział w ponad 50 projektach artystycznych, wystawach i sympozjach na całym świecie.