CZY WARTO BYĆ EKO ?

0

kilka przemysleń po XXI TATRZAŃSKIM  FORUM GOSPODARCZYM w ZAKOPANEM 4 grudnia 2019 Hotel Belvedere ****  

Czy to tylko moda, czy może wymóg obecnych czasów ?. Takich i podobnych pytań już nikt nie zadaje. Znaleźliśmy się w miejscu, z którego nie ma wyjścia i  tylko nasze wspólne działania mogą ocalić  nas od skutków zmian klimatycznych, degradacji środowiska i krajobrazu. Czy trzeba nas przekonywać o skutkach, pewnie większość nie, ale w dalszym ciągu spotykam niedowiarków i wątpiących w szkodliwą działalność człowieka.  Może argumenty Marcina Popkiewicza „Klimatyczne fakty i mity” przekonały tych co wątpią. Dwa lata temu natrafiłam przypadkiem na jego wypowiedź w sprawie  zmian klimatu, potem na kolejne wystąpienia , prezentacje i książki. Od tego momentu jest dla mnie i mam nadzieję, że nie tylko dla mnie autorytetem w sprawie  klimatu. Na pewno Marek Józefiak z Greenpeace Polska dołożył wiele argumentów. To przecież  koordynator kampanii  Klimat i Energia ale przede wszystkim  chłopak ze Śląska, z górniczej rodziny, to chyba najlepiej wie. O tym, że musimy ograniczyć emisję CO2 i odejść od węgla to  wiedzą nawet  dzieci z przedszkola i tylko dorośli spierają się o termin. Kiedy? – jak najszybciej ! Czy się da ?, na te i inne pytania odpowiedzieli Ci, którym się już udało. Ewa Lutomska z Krakowskiego Alarmu Smogowego wspomniała o sukcesach Krakowa i w dalszym ciągu nie satysfakcjonującej rzeczywistości. Skoro w Krakowie się udało to dlaczego nie miało by się udać nam na Podhalu. Przecież smog nie zna granic i tylko wspólne działania we wszystkich gminach mogą przynieść sukces. Ciąży na nas podwójna odpowiedzialność, nie tylko za zdrowie nasze i naszych rodzin ale setek tysięcy turystów przyjeżdżających na wypoczynek i leczenie. Może warto wprowadzić w gminach uchwały zakazujące palenia węglem, może warto lobbować i taki głos powinien płynąć spod Tatr na rzecz wyższych standardów ochrony powietrza w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych. Musimy wesprzeć działania samorządów ale w dalszym ciągu bez wsparcia w tym finansowego  „z góry” nie pozbędziemy się problemu. O tym wspomniał w swoich prezentacjach  v-ce Burmistrz  Miasta Zakopane Tomasz Filar  i  Filip Szatanik z Urzędu Marszałkowskiego, z-ca Dyrektora Departamentu Środowiska ds. edukacji i promocji. Jest się czym pochwalić ale to w dalszym ciągu za mało.  Ale wracając do biznesu w tym także śmieciowego nowy odcinek telenoweli śmieciowej zaprezentowała Monika Jaźwiec Prezes Zarządu Tesko Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Sp. z o.o. Pewnie nas już nie zaskoczy dobrymi praktykami w hotelarstwie Jan Krzeptowski Sabała i nie zdziwi tych, którzy lubią zarabiać ( a kto nie lubi!) Tymoteusz Mróz – Prezes LOT Made in Zakopane z prezentacją „Jak być eko i na tym zarobić”. Wystartowaliśmy   z II edycją Ekologicznej Certyfikacji Obiektów i tu Karol Wagner Manager z Pensjonatu Sośnica dał popis jak „zorientować” nas na to co ważne i bez czego nie „rozkrecimy” biznesów – czyli na NATURĘ.  Oddaliśmy  również głos młodzieży,  Agata Krząstek, zakopianka, studentka prawa na UJ w Krakowie ale przede wszystkim  działaczka  międzynarodowego Stowarzyszenia V4SDG przy Grupie Wyszechradzkiej  w płomiennym wystąpieniu zachęcała do działania i wytłumaczyła tak po naszemu, o co chodzi w tym zrównoważonym rozwoju. Dopełnieniem było wystąpienie Kaliny Kalińskiej i Alicji Sawery z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Młodzi – górą ! i jak na razie pewnie nie raz nas zaskoczą.  I jeszcze na deser warsztaty ekologiczne dla młodzieży: „Jak mądrze działać by uratować planetę”- Marek Józefiak, „Powietrze, które zatruwa” -Jolanta Sitarz–Wójcicka – Podhalański Alarm Smogowy, „Recycling jako sposób ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko „- Władysław Bętkowski – ekolog, przewodnik tatrzański, twórca firmy EduTatry,  oraz „10 kroków do… ” – Agata Krząstek.

Były z nami 224 osoby ( uczestnicy forum), różnej płci, wieku, orientacji i z różnymi pogladami.  Na pewno to nie ekolodzy, po prostu  zwykli mieszkańcy Podhala  CZY WARTO BYŁO  ?   Na to pytanie już każdy musi sobie sam odpowiedzieć – MY JUŻ WIEM

„Chcemy coraz bardziej świadomie, kreatywnie  inwestować  w nasze firmy, przyszłość Podhala rozumiejąc jak ważna jest ochrona środowiska i promocja postaw przyjaznych środowisku. Naszym celem jest osiągniecie w przyszłości nie tylko realizacji wszystkich kryteriów zrównoważonego rozwoju ale również stworzenie marki kojarzonej z filozofią życia w zgodzie z naturą, wartościami przyrodniczymi, kulturowymi i ochroną przyrody. Celu tego nie osiągniemy bez wspólnego działania, koordynacji i zaangażowania nas WSZYSTKICH”

 









PLACES WORTH YOUR TIME