Francuskie impresje z harfą w roli głównej

0

Najbliższe koncerty – w piątek 18 maja o godz. 19.30 i w sobotę 19 maja br. o godz. 18.00 – poprowadzi doceniany i lubiany przez krakowską publiczność dyrygent, na co dzień rezydujący w Filharmonii Poznańskiej jako szef artystyczny tamtejszej orkiestry – Marek Pijarowski. Koncerty, jakie maestro poprowadzi w Filharmonii Krakowskiej, dzięki wyjątkowemu doborowi repertuaru zaprezentują całą paletę możliwości barwowych filharmonicznych zespołów. W charakterze solistki wystąpi natomiast harfistka Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Irena Czubek-Davidson.

Artystka wykona partię solową w utworze, który choć dotąd nie znalazł się w repertuarze krakowskiej Filharmonii, należy do ciekawszych prezentacji możliwości barwowych i technicznych tego rzadko występującego wobec całej orkiestry instrumentu. Mowa o Morceau de concert na harfę i orkiestrę Camille’a Saint-Saënsa, utworze z 1918 roku zadedykowanym wspaniałej harfistce Nicole Anckier, dziele błyskotliwym, będącym w istocie małym, czteroczęściowym koncertem.

W repertuarze wieczorów znalazły się ponadto dwa inne dzieła kompozytorów francuskich. W atmosferę muzyczną Francji wprowadzą publiczność Nokturny Claude’a Debussy’ego – inspirowany malarstwem impresjonistycznym tryptyk na orkiestrę z wykorzystaniem chóru żeńskiego, będący niezwykła próbą zapisania dźwiękami wrażeń ulotnych, gry barw i świateł. Drugim zaś utworem z tego samego kulturowego kontekstu będzie Pawana na orkiestrę i chór Gabriela Faurégo, w stylu belle époque.

Na zakończenie koncertów wybrzmi dzieło wybitnego polskiego kompozytora, którego dramaturgia i wariacje barwowe wyraźnie odwołują się do Ravelowskiego Bolera. Mowa o poemacie na chór i orkiestrę Exodus Wojciecha Kilara. Dzieło prawykonane podczas „Warszawskiej Jesieni” w roku 1981, odczytane zostało jako manifest ruchu solidarnościowego i metafora wyzwolenia Polski z komunistycznego reżimu.

Piątkowy koncert poprzedzą dwa dodatkowe wydarzenia. O godz. 18.30 w Sali Złotej odbędzie się spotkanie z Michałem Klubińskim, muzykologiem i publicystą muzycznym, autorem monografii Bohdana Wodiczki, dyrektora artystycznego i I dyrygenta Filharmonii Krakowskiej w latach 1951-1955 (rozmowę z autorem książki poprowadzi dr Piotr Lityński); zaś bezpośrednio przed częścią muzyczną wieczoru wystąpi gość specjalny, Mariusz Bonaszewski, który zaprezentuje fragment „Traktatu o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego.


Bilety: 50-30 zł
Kasa biletowa:  wt.-pt. godz. 10-14, 15-19,
soboty i święta – godzinę przed koncertem.
Rezerwacja: widownia@filharmonia.krakow.pl
tel. +48 12 429 13 45


Tekst i foto: Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego









PLACES WORTH YOUR TIME