Handlowiec na wagę złota. Jak przyciągnąć go do firmy?

0

Specjaliści ds. sprzedaży są jednymi z najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku. Dane portalu Pracuj.pl pokazują, że tylko w III kwartale 2018 r. ofert pracy dla tego typu profesjonalistów było o ponad 10 proc. więcej niż w poprzednim roku. Z badania Michael Page „Confidence Index” za II kwartał 2019 r. wynika natomiast, że 80 proc. handlowców jest zadowolonych z ogólnych warunków zatrudnienia, a 67 proc. również z wysokości pensji. Pozyskanie dobrego specjalisty może sprawić pracodawcy spore trudności. Jak zatem przyciągnąć do firmy efektywnego sprzedawcę?

Skuteczny sprzedawca poszukiwany

Sprzedaż to jeden z kluczowych obszarów w firmie, który ma znaczący wpływ na rozwój biznesu. Najlepsi z tego obszaru są rozchwytywani na rynku, dlatego przyciągnięcie do organizacji nowego specjalistę dla wielu pracodawców okazuje się nie lada wyzwaniem. Firma rekrutacyjna Michael Page przeanalizowała nastroje wśród handlowców oraz ich oczekiwania względem miejsca pracy. Okazuje się, że do zmiany miejsca zatrudnienia może skusić ich przede wszystkim możliwość podniesienia kwalifikacji (45 proc.) i szansa na profesjonalny rozwój (42 proc.), a także większa pensja (37 proc.) – pokazuje badanie „Confidence Index” przeprowadzone w II kwartale 2019 r. przez Michael Page.

Na polskim rynku pracy najbardziej poszukiwani są specjaliści od IT i obsługi klienta oraz ds. sprzedaży i handlu. Potwierdzają to również wyniki naszych badań, wg których niemal połowa handlowców (47 proc.) jest przekonana, że nową pracę znajdzie w mniej niż miesiąc. Profesjonaliści z tego obszaru intensywnie poszukiwani są zwłaszcza na Dolnym Śląsku. Odpowiadając na potrzeby lokalnego rynku pracy, utworzyliśmy we Wrocławiu nową dywizję Michael Page Sales & Marketing, która specjalizuje się w rekrutowaniu kandydatów z doświadczeniem marketingowym i handlowym – mówi Marcin Kunicki, Senior Consultant w Michael Page.

Magnes na handlowców

Znalezienie dobrego specjalisty ds. sprzedaży to połowa sukcesu. Kolejnym wyzwaniem jest przyciągnięcie go do organizacji i zatrzymanie w niej na dłużej. Badanie Michael Page „Confidence Index” za II kwartał 2019 r. pokazuje, że aż 97 proc. handlowców zwraca uwagę na relacje, jakie panują w pracy, a 95 proc. oczekuje od pracodawcy dostępu do szkoleń. Niemal 9 na 10 przyznało także, że ważna jest dla nich możliwość zachowania work-life balance. W związku z tym, 78 proc. chciałoby pracować w elastycznych godzinach, a 7 na 10 doceniłoby możliwość korzystania z pracy zdalnej. Spośród wszystkich badanych grup profesjonalistów, największy odsetek handlowców – 97 proc. przyznało, że chcieliby związać się z firmą odpowiedzialną społecznie. Jednocześnie, niemal co trzeci z nich (28 proc.) oznajmił, że potencjalną przyczyną zmiany miejsca zatrudnienia jest potrzeba pracy w bardziej etycznej firmie.

To kupują handlowcy

Benefity pozapłacowe oferowane przez pracodawców mogą zwiększyć atrakcyjność oferty pracy. Spośród szerokiej gamy dodatków do pensji, dla handlowców największe znaczenie ma zapewnienie prywatnej opieki medycznej dla rodziny (97 proc.) oraz dodatkowego ubezpieczenia na życie (83 proc.). 72 proc. ankietowanych oczekuje również, że zostanie wyposażona w sprzęt służbowy – telefon i laptop, a 67 proc. liczy na dostęp do firmowego auta. 6 na 10 respondentów chciałoby także otrzymać od pracodawcy kartę sportową, a więcej niż połowa (55 proc.) doceniłaby możliwość skorzystania z dodatkowego urlopu.

Na rynku rośnie zapotrzebowanie na specjalistów ds. sprzedaży i handlu, którzy jednocześnie mają wykształcenie techniczne. Takich kandydatów jest niewielu, a rekrutacja na te stanowiska jest skomplikowana i wieloetapowa. Dobrzy specjaliści z dziedziny Sales & Marketing potrafią pracować dla jednego pracodawcy latami, jednak zazwyczaj nie szukają proaktywnie zatrudnienia. To raczej firmy szukają ich. Stale zasypywani są nowymi ofertami, dlatego przekonanie ich do zmiany wymaga specjalistycznego podejścia i dobrze spersonalizowanej oferty, która przyciągnie ich uwagę – podsumowuje Marcin Kunicki, Senior Consultant w Michael Page, który odpowiada za rozwój dywizji Sales & Marketing we Wrocławiu.

****

O badaniu Confidence Index

Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez Michael Page, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w wybranych krajach w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji oraz Australii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów na stanowiskach specjalistycznych i managerskich w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page.

Michael Page jest światowym liderem w dziedzinie doradztwa personalnego. Firma założona w 1976 roku w Londynie posiada dziś biura w 35 krajach na 6 kontynentach. Firma jest częścią PageGroup, w skład której wchodzą w Polsce: Michael Page rekrutujący specjalistów oraz managerów średniego i wyższego szczebla oraz Page Executive, poszukujący kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Michael Page Poland specjalizuje się w rekrutacji profesjonalistów w takich obszarach jak: Finance & Accounting, Banking & Financial Services, Sales & Marketing, Property & Construction, Manufacturing & Engineering, Information Technology oraz Human Resources. Firma jest uznawana za jednego z najlepszych pracodawców w Polsce i w Europie, zdobywając od 2017 r. prestiżowe wyróżnienie w każdej kolejnej edycji Top Employer. Więcej informacji: www.michaelpage.pl.









PLACES WORTH YOUR TIME