Jak nauczyć bliskich korzystania z internetu w 5. krokach?

0

Jak nauczyć bliskich korzystania z internetu w 5. krokach?

Młodzi Polacy i Polki są świadomi dużej skali wykluczenia cyfrowego osób starszych. Jednocześnie wierzą, że ich rodzice czy dziadkowie mogą nauczyć się korzystania z sieci. Aż 95 proc. z nich jest skłonnych pomóc swoim bliskim w poruszaniu się po wirtualnym świecie. Jak mogą to zrobić? Oto 5 podstawowych kroków.

  1.     POMÓŻMY ZROZUMIEĆ NOWE TECHNOLOGIE

Rodzice i dziadkowie zwykle nie korzystają z internetu, ponieważ już sama obsługa smartfonów, komputerów czy tabletów sprawia im trudność, jak wynika z „Raportu Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”. Warto zatem najpierw sprawdzić umiejętności naszych bliskich w tym zakresie, a następnie pomóc im je rozwinąć. Można także zainstalować im wszelkie potrzebne aplikacje lub programy, np. Messenger lub Skype. Następnie należy tak je pogrupować na ekranach lub wyświetlaczach, aby nawigacja była jak najprostsza. Zainstalujmy też niezbędnego antywirusa i adblocka, aby ograniczyć liczbę niechcianych komunikatów i wirusów.

  1.     WYJAŚNIJMY KORZYŚCI UŻYWANIA INTERNETU

Jeśli nasi bliscy nigdy nie korzystali z sieci, wytłumaczmy, że internet ma za zadanie ułatwić, a nie skomplikować im życie. „Zaprzyjaźnianie się z internetem” przez starsze pokolenia może odbywać się poprzez wspólne odwiedzanie interesujących stron. Naukę zacznijmy od pokazania podstawowych funkcji przeglądarki internetowej czy poczty elektronicznej. Z czasem przybliżmy kolejne praktyczne strony internetu, jak robienie zakupów online, płacenie rachunków, a także możliwość łatwego kontaktowania się z bliskimi.  Bardzo ważne jest, aby uświadomić im wszystkie korzyści jakie oferuje internet.

  1.     ZWRÓĆMY UWAGĘ NA BEZPIECZEŃSTWO

Blisko 5 mln młodych osób twierdzi, że starsze pokolenia obawiają się przede wszystkim niebezpieczeństw związanych z bankowością internetową, zainfekowania urządzeń przez wirusy czy kradzieży danych osobowych. Warto uczulić więc bliskich, aby:

  • nie zapisywali ważnych loginów i haseł w widocznych, łatwo dostępnych miejscach,
  • ostrożnie otwierali wiadomości e-mail od nieznanych nadawców, gdyż mogą zawierać złośliwe oprogramowanie,
  • uważali na zjawisko phishingu, czyli podszywania się pod inną osobę lub instytucję, która chce wyłudzić nasze dane,
  • unikali fałszywych komunikatów, na przykład o nagrodach, które narażą urządzenie na atak szkodliwych wirusów.
  1.     WYTŁUMACZMY DZIAŁANIE APLIKACJI UŁATWIAJĄCYCH KONTAKT Z INNYMI

Aż 68 proc. młodych uważa, że najczęściej ich bliscy korzystają z internetu w celu kontaktowania się z rodziną. Dlatego warto przybliżyć im obsługę komunikatorów takich jak Skype, Messenger czy WhatsApp, przez które można bezpłatnie rozmawiać, np. z dziećmi lub wnukami mieszkającymi za granicą. Poszukajmy też wspólnie portali, forów czy grup na Facebooku, które dają możliwość pogłębiania swoich zainteresowań oraz nawiązania kontaktu z innymi Jeśli uczymy obsługi komputera samotnych rodziców lub dziadków – warto pokazać im również portale dedykowane dla nich, jak np. sympatia.pl, razem50plus.pl czy seniorra.pl.

  1.     POKAŻMY, ŻE INTERNET TO MIEJSCE, GDZIE MOŻNA WIELE ZAŁATWIĆ

Zdaniem młodych tym, co najczęściej sprawia problem starszym, jest obejrzenie serialu czy filmu w sieci, korzystanie z bankowości internetowej i robienie zakupów online – wynika z „Raportu Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”. W obsłudze internetowego konta w banku ważna będzie zatem nauka bezpiecznego logowania czy robienia przelewów, np. by opłacić rachunki. W przypadku robienia zakupów przez internet przetestujmy nie tylko samo wyszukiwanie produktów w danym sklepie online, ale też realizację płatności, wybór metody wysyłki i odbioru zamówienia.

W nauce bliskich korzystania z internetu warto wesprzeć się gotowymi, bezpłatnymi materiałami edukacyjnymi, które pomogą wdrożyć rodziców czy dziadków w świat online. Na stronie www.aasynetu.pl znajdziemy filmy edukacyjne i broszury do pobrania, dzięki którym z łatwością wytłumaczymy jak:

Link do strony internetowej z darmowymi materiałami do nauki internetu

***

Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”

Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.

Kampania Aasy Netu

Internetowa akcja edukacyjna „Aasy Netu” została zainicjowana przez firmę Aasa Polska w czerwcu 2017 roku  w celu aktywizacji cyfrowej osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniono multimedialny program nauczania dla dojrzałych wiekiem, ale początkujących, jeśli chodzi o umiejętności, użytkowników internetu. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu ekspertów i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób nauczą się np. robić zakupy on-line, założyć internetowe konto w banku, zachować bezpieczeństwo w sieci, a także pisać maile, wysyłać zdjęcia, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące je informacje w internecie. Każdy z filmów ma swój odpowiednik w postaci materiału edukacyjnego, mającego formę infografiki. Można go pobrać i wydrukować, aby służył jako przewodnik w trakcie codziennej nauki. Partnerami tegorocznej odsłony kampanii są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni,  Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych oraz Stowarzyszenie Manko.

Więcej informacji: www.aasynetu.pl

O Aasa Polska S.A.

Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową o skandynawskich korzeniach, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z instytucjami branżowymi takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Łączy pozytywne cechy oferty banków z propozycją firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo. Wchodzi w skład grupy Aasa Global z siedzibą w Estonii, założonej w 2011 roku i prowadzącej działalność pożyczkową również w Finlandii i Szwecji.

Więcej informacji: www.aasaglobal.com/poland/, www.aasapolska.pl

 









PLACES WORTH YOUR TIME