Jak negocjować wynagrodzenie?

0

Z badania Confidence Index przeprowadzonego w III kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page, wynika, że niezadowalające płace mogą być powodem do zmiany pracy dla 41 proc. pracowników, a na wysokość pensji skarży się prawie co piąty respondent (19 proc.). Jednak niemal już co drugi (52 proc.) ankietowany liczy, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy otrzyma podwyżkę. Rozmowa z przełożonym o wynagrodzeniu może stanowić spore wyzwanie, dlatego warto się do niej wcześniej przygotować. Marta Kozak, z Michael Page podpowiada, jak skutecznie poprowadzić finansowe negocjacje.

Uprzedź przełożonego

Rozmowa o wynagrodzeniu jest istotna zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Z tego względu należy znaleźć odpowiedni moment na spotkanie i dać znać przełożonemu odpowiednio wcześniej, co będzie jej tematem.

Dyskusja o zarobkach to także sygnał dla pracodawcy o poziomie zadowolenia z pracy. Decydując się na taką rozmowę pokazujemy również swoją lojalność i chęć związania się z firmą na dłużej. Negocjacje finansowe to jednak dość wrażliwy i trudny temat, dlatego powinniśmy uprzedzić o nich przełożonego odpowiednio wcześnie. To pozwoli mu zebrać niezbędne informacje od zespołu, sprawdzić wyniki Twojej pracy i podjąć właściwą decyzję – mówi Marta Kozak, Managing Consultant w Michael Page.

Zbadaj rynek

Rozmawiając z pracodawcą o oczekiwaniach związanych z wynagrodzeniem, warto wcześniej przeanalizować rynek i zorientować się, jakie pensje otrzymują specjaliści z podobnym doświadczeniem w tej samej branży. Takie rozeznanie pozwoli obiektywnie ocenić naszą sytuację na rynku pracy oraz może stanowić mocną kartę przetargową w negocjacjach.

Wiedzę na temat aktualnych stawek możemy czerpać np. z raportów płacowych, które dostępne są w Internecie. Przygotowywane są regularnie przez firmy rekrutacyjne, które najlepiej znają specyfikę danej branży. Trzeba natomiast patrzeć na nie z przymrużeniem oka, ponieważ dane pochodzą z całego kraju i są uśrednione. Określając naszą wartość na rynku powinniśmy również uwzględnić posiadane kompetencje i umiejętności, żeby podczas rozmowy z pracodawcą mieć większe pole do negocjacji wymarzonej stawki – dodaje Marta Kozak.

Chwal się sukcesami

Przed spotkaniem z pracodawcą, przygotuj sobie również listę argumentów, które pomogą Ci przekonać przełożonego do tego, że zasługujesz na wyższą pensję. Zaprezentuj mu wyniki swojej pracy, przedstaw raporty, opowiedz o sukcesach. Zapewnij również pracodawcę o tym, że planujesz swoją dalszą przyszłość w organizacji – wówczas będzie wiedział, że jesteś osobą, w którą warto inwestować.

Jeśli zakres Twoich obowiązków i odpowiedzialności się zwiększył, a Twoja pensja pozostała na niezmienionym poziomie, warto również i na ten aspekt zwrócić uwagę pracodawcy – mówi Marta Kozak.

Negocjuj ofertę

Negocjowanie wynagrodzenia to kluczowa część procesu rekrutacyjnego. Co ważne, podanej raz kwoty nie powinniśmy już zmieniać, dlatego warto dobrze przemyśleć wysokość pensji. Jak to zrobić?

Przed spotkaniem z rekruterem oceń swój poziom dopasowania do oferty i organizacji. Sprawdź, czy spełniasz wszystkie wymagania pod kątem posiadanych umiejętności i kompetencji. Przeanalizuj, czy doświadczenie i wiedza, którymi się wyróżniasz będą przydatne na danym stanowisku, czy może będziesz potrzebował dodatkowych szkoleń. Taki rachunek sumienia pozwoli ocenić, czy powinniśmy celować w górne „widełki” wynagrodzenia, czy może w te niższe – dodaje Marta Kozak.

Przed spotkaniem z rekruterem warto przygotować sobie również zestawienie wszystkich czynników wpływających na wysokość pensji, jak np. lokalizacja biura, czy dojazd do pracy. Wynagrodzenie powinno rekompensować nam koszty związane z dojazdem, więc już na początku negocjacji dobrze jest o tym wspomnieć pracodawcy. Może okazać się, że w ramach rekompensaty za niski komfort i kłopotliwy dojazd, firma oferuje szkolenia lub pozapłacowe benefity, których nie sposób od razu przeliczyć na pieniądze.

Rozmawiając o wynagrodzeniu, możemy negocjować każdą jego część. Kandydaci często zapominają o tym, że pozapłacowe benefity są cenną częścią pensji i potrafią stanowić dodatkowe 500-1000 zł do comiesięcznego wynagrodzenia – podsumowuje Marta Kozak.

Rozmawiaj z rekruterem

Rozmowa o wysokości stawki inaczej wygląda, kiedy prowadzimy ją z firmą rekrutacyjną. Wówczas o nasze kompleksowe dopasowanie do nowej organizacji oraz zadowalające wynagrodzenie dba head hunter. Źródłem informacji o stawkach rynkowych jest konsultant, który nie tylko orientuje się w branży, ale posiada dokładną wiedzę o naszym potencjalnym pracodawcy.

Przebieg rekrutacji prowadzonej przez firmę rekrutacyjną jest dostosowany indywidualnie do każdego kandydata. Jesteśmy stale prowadzeni przez konsultanta, który może zweryfikować poziom naszego dopasowania do organizacji, a także rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące wynagrodzenia – mówi Marta Kozak, Managing Consultant w Michael Page.

Nie popełniaj tych błędów

Wielu kandydatów jest przekonanych, że zaniżając poziom wynagrodzenia, zwiększa swoje szanse na uzyskanie stanowiska. Warto jednak pamiętać o tym, że podając kwotę poniżej rynkowej możemy nie tylko mieć problem z negocjowaniem stawki, ale również wzbudzić podejrzenia pracodawcy, który odbierze nas za osobę niepewną swoich umiejętności. Nie popadajmy również w drugą skrajność i nie wskazujmy zbyt wysokich oczekiwań finansowych, nastawiając się na to, że firma i tak będzie chciała obniżyć stawkę i negocjować w dół. Podając zbyt wygórowane stawki możemy zostać już na wstępie wykluczeni z niektórych rekrutacji.

Najlepiej zastanowić się po prostu na czym najbardziej nam zależy i w tym tonie prowadzić rozmowę. Nie zastanawiajmy się nad tym, co druga strona chce usłyszeć, ale co my sami chcemy osiągnąć przy takiej rozmowie i ewentualnej zmianie pracy – podsumowuje Marta Kozak.

****

O badaniu Confidence Index

Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez Michael Page, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w wybranych krajach w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji oraz Australii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów na stanowiskach specjalistycznych i managerskich w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page.

 

Michael Page jest światowym liderem w dziedzinie doradztwa personalnego. Firma założona w 1976 roku w Londynie posiada dziś biura w 35 krajach na 6 kontynentach. Jest częścią PageGroup, w skład której wchodzą w Polsce: Michael Page rekrutujący specjalistów oraz managerów średniego i wyższego szczebla oraz Page Executive, poszukujący kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Michael Page Poland specjalizuje się w rekrutacji profesjonalistów w takich obszarach jak: Finance & Accounting, Banking & Financial Services, Sales & Marketing, Property & Construction, Manufacturing & Engineering, Information Technology oraz Human Resources. Firma jest uznawana za jednego z najlepszych pracodawców w Polsce i w Europie, zdobywając od 2017 r. prestiżowe wyróżnienie w każdej kolejnej edycji Top Employer. Więcej informacji: www.michaelpage.pl.

 









PLACES WORTH YOUR TIME