Kraków jednym z trzech głównych centrów przesiadkowych FlixBusa w Polsce

0

++ Kraków zostanie jednym z trzech głównych centrów przesiadkowych FlixBusa w Polsce, od startu letniej siatki połączeń, która zostanie uruchomiona w czerwcu 2018 roku.

++ Obecnie z FlixBusem współpracuje pięć małopolskich firm autobusowych: Beta-Bus, Delta Transport, Jordan Group, Limes i Limes Tour, a kolejna – Voyager z Gorlic – rozpoczęła współpracę w marcu.

++ Firma FlixBus swój model biznesowy opiera na partnerstwie z lokalnymi przewoźnikami. Globalnie współpracuje już z ponad 300 partnerami autobusowymi, dla których jeździ blisko 7000 kierówców.

Warszawa, kwiecień 2018 – Kraków zostanie jednym z trzech hubów FlixBusa obok Wrocławia i Warszawy od momentu wprowadzenia nowej siatki połączeń. Obecnie z europejskim liderem międzymiastowych połączeń autobusowych współpracuje 6 firm z Małopolski, najwięcej spośród wszystkich polskich regionów. Należą do nich: Beta-Bus, Delta Transport, Jordan Group, Limes i Limes Tour oraz Voyager, który dołączył do grona partnerów FlixBusa w poprzednim miesiącu.

Skalowalny model biznesowy i rozwój lokalnej sieci połączeń

Model biznesowy FlixBusa zakłada współpracę z lokalnymi przewoźnikami, dzięki którym rozbudowywana jest sieć połączeń między polskimi a europejskimi miastami. Zespół FlixBusa zajmuje się planowaniem sieci, obsługą klienta, zarządzaniem jakością, marketingiem i sprzedażą oraz rozwojem biznesu i technologii. Lokalni partnerzy autobusowi są odpowiedzialni za codzienne operacje, flotę zielonych FlixBusów oraz zatrudnienie kierowców. We wszystkich 27 krajach, w których działa FlixBus, warunkiem rozwoju jest ścisła współpraca z lokalnymi przewoźnikami. Wraz z rozszerzeniem strategicznej współpracy z PolskimBusem, FlixBus planuje zapewnić polskim podróżującym najatrakcyjniejszą oferę na rynku.

Branża autokarowa w Polsce jest wyjątkowa, rodzinna i bardzo profesjonalna. Przewoźnikami są głównie małe firmy, które są na rynku od pokoleń. Wpływa to na ich ogromną ekspertyzę i dbałość o wysoką jakość. Takim firmom zależy na rozwoju, który często łączy się z kursowaniem na trasach międzynarodowych. Potrzebują też często wparcia technologicznego, operacyjnego i marketingowego. To daje im FlixBus – wyjaśnia Kamila Zalewska, Senior Manager ds. Rozwoju Biznesu we FlixBus Polska.

Małopolski rynek autobusowy – rozdrobniony, trudny, ale ambitny

Małopolscy przewoźnicy, współpracujący z FlixBusem, zgodnie oceniają, że lokalny rynek przewozów autobusowych jest rynkiem trudnym. Jak zaznacza Jerzy Garścia z firmy Jordan Group, firmy transportowe w Polsce funckcjonują w coraz bardziej złożonych i zmiennych warunkach. Powoduje to brak stabilności w prowadzeniu działalności, a ryzyko jej podejmowania, w szczególności otwierania nowych połączeń, jest bardzo duże.Dodatkowo rynek jest w dalszym ciągu bardzo rozdrobniony, przez co ryzyko zwiększa się jeszcze bardziej. W takiej sytuacji mniejsze firmy albo mają bardzo małe możliwości prowadzenia linii autobusowych albo, aby prowadzić je ekonomicznie, muszą szukać połączeń „niszowych“, nie będących w kręgu zainteresowania innych, konkurencyjnych przewoźników – dodaje Garścia. Jordan Group, która na krakowskim rynku działa od ponad 25 lat, dołączyła do FlixBusa w lipcu 2017 roku.

Lokalny rynek notuje duży wzrost w sektorze turystyki przyjazdowej. W przypadku turystyki wyjazdowej natomiast w ostatnim okresie zapanowała stagnacja. – Dostrzegamy jednak pierwsze oznaki poprawy sytuacji – zauważa Andrzej Bahr z firmy Delta Transport. Delta Transport obsługuje linie FlixBusa od czerwca 2017 roku. Beta-Bus, spółka z 40-letnią tradycją, w zielonych barwach FlixBusa jeździ od sierpnia ubiegłego roku i obsługuje linię nocną pomiędzy Krakowem a Monachium. Zarówno FlixBus, jak i przewoźnik doskonale zdają sobie sprawę, co jest dla obu stron najważniejsze, by móc się rozwijać – Do tej pory relacje między naszymi firmami układają się wzorowo. My staramy się dostarczyć jak najwyższą jakość obsługi, natomiast FlixBus zapewnia nam płynność finansową terminowymi wpłatami komentuje Maciej Bulka, współwłaściciel firmy Beta-Bus.

Najnowszym partnerem FlixBusa z Małopolski jest Voyager, który dotychczas współpracował także z PolskimBusem. Wynajem autokarów i busów, jak i przewozy na regularnych liniach, oferuje już od 1996 roku. – Decyzją o dołączeniu do rodziny FlixBus była odpowiedź na pytanie, czy chcemy płynąć w głównym nurcie przewozów pasażerskich w Europie i Polsce, czy też płynąć pod prąd. Oprócz pozytywnych założeń ekonomicznych, spodziewamy się jako przewoźnik wiele nauczyć od naszego dużego partnerakomentuje Kamil Wojtarowicz, Prezes Zarządu w firmie Voyager.

Rozwój siatki połączeń oferowanych przez FlixBusa w nadchodzących miesiącach zmieni obraz małopolskiego rynku przewozów autobusowych. Nowy, letni rozkład jazdy zielonych autobusów zostanie ogłoszony już na przełomie maja i czerwca 2018 roku, a Kraków, obok Warszawy i Wrocławia, będzie jednym z trzech głównych centrów przesiadkowych FlixBusa w Polsce. Będzie to oznaczało dla pasażerów wiele nowych, niedostępnych dotąd możliwości podróży, także do europejskich miast.









PLACES WORTH YOUR TIME