„Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki”

0

Fundacja Pianoforte serdecznie zaprasza Państwa na cykl koncertów
zatytułowany Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki
część trzecia
KAMERALNY SALON MONIUSZKI
wybrane pieśni S. Moniuszki ze „Śpiewnika domowego”
oraz utwory H. Broda i G. Donizettiego
ANNA ZAWISZA – sopran
DAWID BIWO – baryton
oraz
Zespół Muzyki Dawnej ANTICA CUCINA
w składzie
Katarzyna Pilipiuk – obój ośmioklapowy
Anna Huszczo – fortepian historyczny (1834)
24 listopada (niedziela) 2019 godz. 18.00
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach – Muzeum Narodowe w Krakowie
Kraków, Rynek Główny 3
wstęp wolny

PROJEKT JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW MIASTA KRAKOWA
www.pianoforte.org.pl
Fundacja Pianoforte realizuje w tym roku zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa pod tytułem „Od kantat Bacha do pieśni Moniuszki”. W ramach projektu przewidziane są trzy koncerty muzyki dawnej, granej na instrumentach z epoki, w obiektach muzealnych Krakowa.
Myślą przewodnią cyklu koncertów są utwory wokalno-instrumentalne i ich rozwój od baroku aż po czasy Stanisława Moniuszki. W okresie baroku powstają głównie utwory sakralne, śpiewane w kościołach, natomiast romantyzm przenosi już pieśń do salonów, nie znaczy to jednak, że forma kantaty zamiera. Kantaty tworzy także Stanisław Moniuszko, a po nim inni kompozytorzy aż po czasy współczesne. Dwa koncerty cyklu już za nami.

Trzecie ogniwo -„Kameralny salon Moniuszki” to kulminacja cyklu – koncert poświęcony pieśniom tego wielkiego polskiego kompozytora. Utalentowana młoda sopranistka Anna Zawisza oraz znakomity młody baryton Dawid Biwo zaprezentują wybrane pieśni ze zbiorów „Śpiewnika domowego”. Aby oddał nastrój dziewiętnastowiecznego „muzycznego salonu” wprowadzono również garść miniatur instrumentalnych, tak wówczas popularnych podczas spotkań towarzyskich połączonych z muzykowaniem domowym. Podczas koncertu usłyszymy między innymi kompozycje Józefa Elsnera i Karola Kurpioskiego na fortepian, a utworami Henriego Broda oraz Gaetano Donizettiego nawiążemy do domeny Moniuszki czyli opery. Śpiewakom towarzyszyć będzie Katarzyna Pilipiuk na kopii oboju z pierwszej połowy XIX wieku oraz Anna Huszczo na fortepianie historycznym. Na koncert zapraszamy 24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 do Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na Rynku Głównym 3.

Fundacja Pianoforte roztacza opiekę zarówno nad młodymi muzykami, którzy są dopiero na początku swojej drogi artystycznej, jak również nad zespołami o pozycji już ugruntowanej, które pragną realizować swoje nowe projekty artystyczne w Polsce i za granicą.
Fundacja prowadzi pracownię budowy, odnowy i napraw instrumentów klawiszowych, w tym instrumentów historycznych. W naszej pracowni powstały już trzy klawesyny. Trwają pracę nad budową czwartego jak też nad restauracją dwóch oryginalnych fortepianów historycznych
z pierwszej połowy XIX w.

Instrumenty, które znajdują się w naszym posiadaniu udostępniamy na co dzieł młodym muzykom do ćwiczenia, aby w ten sposób wspierać ich w drodze do osobistych sukcesów artystycznych.
Nasza Fundacja znana jest z prezentowania publiczności rzadko wykonywanych dzieł lub zapomnianych kompozytorów, ale także ciekawych instrumentów historycznych.
W „Kameralnym salonie Moniuszki” zabrzmi oryginalny fortepian stołowy z warsztatu szwedzkiego budowniczego Andersa Hultinga (1705 – 1849), powstały ok. 1834 roku, a odrestaurowany w naszej pracowni przez Witolda Gertnera w 2018 roku. Instrument wykazuje świetny stan zachowania mechanizmu, posiada 6 1/4 oktawy, a na koncercie zabrzmi w stroju 430 Hz.
Podczas koncertu wykorzystana zostanie także kopia oboju ośmioklapowego z pierwszej dekady XIX wieku, wykonana współcześnie przez włoskiego budowniczego Alberto Ponchio, na podstawie oryginału, pochodzącego z drezdeńskiej pracowni Johanna Friedricha Flotha. Jest to jeden z bardzo interesujących instrumentów, stanowiących świadectwo licznych w tym półwieczu eksperymentów budowniczych w kwestii oklapowania oboju. Ten typ oboju znacząco różni się dźwiękiem od oboju barokowego czy barokowego oboju d’amore, które prezentowane były podczas pierwszego koncertu cyklu. Barwa dźwięku jest jaśniejsza, bardziej skupiona, intonacja wyższa, a ponadto dzięki zastosowaniu innej konstrukcji korpusu oraz dodanym klapom instrument zyskał ruchliwość i łatwość zmiany rejestrów.









PLACES WORTH YOUR TIME