Ostatnie oratorium Händla pod batutą Paula Esswooda

0

Paul Esswood jako wybitny kontratenor podbił wszystkie znaczące sceny świata. Specjalnie dla niego powstało też kilka partii operowych – m.in. napisana przez Krzysztofa Pendereckiego partia Śmierci w Raju utraconym. Esswood od wielu lat swoje doświadczenie artysty śpiewaka przekłada na warsztat dyrygencki, kierując przedstawieniami operowymi oraz dziełami oratoryjnymi. Podczas najbliższych koncertów w Filharmonii Krakowskiej – w piątek 24 listopada o godz. 19.30 oraz w sobotę 25 listopada 2017 o godz. 18.00, zadyryguje oratorium Jefte George’a Frederica Händla, ostatnim oratorium tego wielkiego kompozytora epoki baroku.

Dzieło rodziło się w wyścigu z czasem – podczas jego tworzenia kompozytor zmagał się z postępującą ślepotą, dlatego też partytura powstawała nadzwyczaj powoli. Dojrzały i doświadczony kompozytor, będący wciąż w pełni sił twórczych, choć nie stawał nad grobem, ale żegnał się ze światem, świadom, że Jefte będzie jego ostatnim oratorium. „Jakież mroki skrywają Twe wyroki, Panie” – kulminacyjny chór, zamykający drugi akt wyraża bowiem nie tylko tragiczne rozterki bohatera dramatu, izraelickiego przywódcy Jeftego, ale też ślepnącego kompozytora.

Do współpracy przy przygotowaniu tego monumentalnego dzieła zaproszeni zostali – oprócz Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej – znakomici artyści śpiewacy: tenor James Oxley występujący w partii tytułowej, Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran (Iphis), Ewelina Rakoca-Larcher – mezzosopran (Storgé), Jarosław Kitala– bas (Zebul), Łukasz Dulewicz – alt (Hamor), Katarzyna Guran – sopran (Anioł) oraz instrumentaliści wykonujący partię basso continuo: Jan Čižmář grający na teorbie, wiolonczelista Jacek Kociuban oraz klawesynista Andrzej Zawisza.

Bilety: 50-30 zł
Kasa biletowa:
 wt.-pt. godz. 10-14, 15-19,
soboty i święta – godzinę przed koncertem.
Rezerwacja: widownia@filharmonia.krakow.pl
tel. +48 12 429 13 45









PLACES WORTH YOUR TIME