Otwarcie nowej wystawy MCK „Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy”

0

8 maja Międzynarodowe Centrum Kultury otwiera się dla publiczności, prezentując nową wystawę Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy, którą świętuje trzydziestolecie swojej działalności.

Blichtr i nędza 20-lecia międzywojennego, szalony Berlin, fotografia u progu globalnej ekspansji, a w tle tykający zegar, o którym nikt nie wie. Zdjęcia zgromadzone na nowej wystawie MCK przybliżają pełną kontrastów epokę i kontekst kulturowy międzywojnia, ale jednocześnie opowiadają o fotografii w jej różnych wymiarach: artystycznej, eksperymentalnej, skupionej na „tu i teraz” – reportażowej, dokumentalnej, reklamowej czy modowej.

Wśród 300 zgromadzonych prac znajdują się fotografie artystów tej miary, co Martin Munkácsi, August Sander, Albert Renger-Patzsch, Martin Badekow, Lotte Jacobi, zestawione z twórczością polskich mistrzów m.in. Zofii Chomętowskiej, Henryka Poddębskiego czy Benedykta Jerzego Dorysa.

Ekspozycja potrwa do 1 sierpnia 2021 r. Wszystkie informacje przesyłam w obszernej informacji prasowej, dołączam zdjęcia z aranżacji oraz przykładowe fotografie z epoki.

Zachęcam do indywidualnych odwiedzin w galerii, rozmów i wywiadów z kuratorką wystawy, Natalią Żak, po wcześniejszym ustaleniu formy i terminu.

 

Nie tylko BAUHAUS Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy.

WYSTAWA PREZENTOWANA DO 1 SIERPNIA 2021

 

Burzliwe lata Republiki Weimarskiej oraz fotograficzne medium u progu globalnej ekspansji, prezentuje wystawa Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy, którą Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie świętuje trzydziestolecie działalności. Gdy powojenny świat wymyślał się na nowo, fotografia stała się, obok filmu, nowoczesnym środkiem wyrazu artystycznego,
komunikacji i dokumentacji. Towarzyszyła swojej epoce w jej rozwoju, ukazując ją z różnorodnych perspektyw. Przechodziła liczne przemiany tematyczne i estetyczne, wsparta nowatorskimi technikami filmowymi i drukarskimi zyskała unikatową jakość i siłę oddziaływania. Obraz fotograficzny stawał się nie tylko równie ważny jak słowo, ale co niezwykle istotne – masowy.
Wystawa Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy to z jednej strony opowieść o usilnym pragnieniu normalności i złotych latach dwudziestych XX wieku pozwalających odetchnąć od wojennego koszmaru, z drugiej – o społeczeństwie pokonanych, doświadczeniu kryzysu ekonomicznego, o narastających napięciach, które wyniosły Adolfa Hitlera na szczyt władzy. Dopełnieniem jest polska fotografia tego czasu, która wchodząc w dialog z niemieckimi przykładami, daje impuls do porównań, eksponowania różnic i podobieństw związanych z polityczno społecznym doświadczeniem
tamtych lat, jak i poszukiwaniami nowego języka fotografii. Wystawa nie tylko przybliża kontekst kulturowy międzywojnia, ale jest jednocześnie opowieścią o fotografii w jej różnych wymiarach: artystycznej, eksperymentalnej, ale też skupionej na „tu i teraz” – reportażowej, dokumentalnej, reklamowej czy modowej. Powstała jako swego rodzaju kontynuacja prezentowanych w Galerii MCK ekspozycji o architekturze niepodległości
w Europie Środkowej (2018–2019) oraz środkowoeuropejskiej awangardzie (2019), pokazujących kulturę młodych państw powstałych po Wielkiej Wojnie w naszej części kontynentu. – Działalność naszej instytucji koncentruje się na refleksji nad pojęciem dziedzictwa kulturowego i na fenomenie pamięci, szczególnie ciekawym w Europie Środkowej tak mocno doświadczonej przez historię XX wieku. Nie może zatem dziwić obecność sztuki i architektury Niemiec w naszym programie. Warto przypomnieć, że pierwszą wystawą w Galerii MCK była prezentacja grafiki wybitnego niemieckiego artysty Georga Baselitza (we współpracy z Międzynarodowym Triennale Grafiki). Tamta i obecna prezentacja spinają jak klamra trzydzieści lat wysiłków
na rzecz propagowania najciekawszych artystów i zjawisk kulturowych Europy Środkowej przy Rynku Głównym 25 w Krakowie – mówi Agata Wąsowska-Pawlik, dyrektorka MCK. Współczesny kontekst historyczno-czasowy wyznacza również trzydziesta rocznica ratyfikacji traktatu granicznego na Odrze i Nysie, który zamykał niezwykle skomplikowany problem w XX wiecznych relacjach pomiędzy Polską i zjednoczonymi Niemcami. Wystawa jest wyselekcjonowaną i uzupełnioną o polskie paralele, wersją ekspozycji Fotografia w Republice Weimarskiej (2019–2020), prezentowaną w LVR-LandesMuseum w Bonn. Niemieccy kuratorzy zainspirowani Atlasem obrazów Mnemosyne Aby’ego Warburga zdefiniowali dla jej celów czternaście wiodących obszarów tematycznych, by ukazać najważniejsze wydarzenia, motywy społeczne, a przede wszystkim estetyczne tendencje i wizualne fenomeny tamtego czasu. Dziewięć
z nich: rewolucja i narodziny republiki, taniec, portret, moda i fotografia, praca, Nowe Widzenie, sport, blask i niedola, epilog, pokazane zostaną w Galerii MCK.

WYSTAWA PREZENTOWANA DO 1 SIERPNIA 2021

Nie tylko BAUHAUS

Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy

 

More than BAUHAUS

German photography between the wars and Polish parallels

GALERIA MIĘDZYNARODOWEGO CENTRUM KULTURY
INTERNATIONAL CULTURAL CENTRE GALLERY
Rynek Główny 25, Kraków









PLACES WORTH YOUR TIME