Rynek nieruchomości: Nabywcy mieszkań są coraz bardziej eko

0

Polacy coraz większą wagę przykładają do aspektów ekologicznych i środowiskowych. Niemal dwie trzecie badanych przed zakupem mieszkania sprawdzało informacje na temat stanu środowiska w okolicy. Ponad 70 proc. potencjalnych nabywców nieruchomości przyznało, że na wybór ich mieszkania wpłynie stosowanie przez dewelopera rozwiązań ekologicznych – wynika z badania SW Research.

Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń środowiskowych oraz coraz większą uwagę zwracają na ekologię – również w miejscu zamieszkania. 64 proc. respondentów, którzy w ciągu ostatnich dwóch latach kupili mieszkanie przyznało, że analizowali stan środowiska w okolicy, w której miał stanąć ich dom. Najczęściej sprawdzany był poziom hałasu (69,5 proc.) oraz zanieczyszczenia powietrza (67,6 proc.) – wynika z badania SW Research przygotowanego na zlecenie kampanii „Gruntownie Badamy Zanim Zamieszkamy”.

– Poziom hałasu czy zanieczyszczeń powietrza można stosunkowo łatwo zweryfikować. Nie da się jednak samodzielnie ocenić czy ziemia, na której ma być postawiony budynek mieszkalny, jest wolna od zanieczyszczeń. Warto zapytać dewelopera, czy były wykonane badania ziemi pod kątem zanieczyszczeń chemicznych. Tylko wyniki wiarygodnych badań pozwalają stwierdzić, że teren na którym będziemy mieszkać, jest bezpieczny. Okazuje się, że ponad 46 proc. nabywców mieszkań nie wie, na jakim gruncie stoi ich dom – mówi Kamil Ciepiela, ekspert kampanii „Gruntownie badamy zanim zamieszkamy.

Nabywcy coraz bardziej eko

Wśród osób planujących zakup mieszkania w ciągu najbliższych dwóch lat, dla 71 proc. ważnym aspektem będzie stosowanie przez dewelopera proekologicznych rozwiązań. Można przypuszczać, że duży odsetek tej grupy badanych prześwietli deweloperów pod kątem tego, z jakich materiałów korzystają oraz jakie analizy środowiskowe przeprowadzają w miejscu inwestycji.

Jak pokazują badania SW Research, prestiżowa lokalizacja nieruchomości (52 proc.), czy dodatkowe udogodnienia budynku (62 proc.), mają już dużo mniejsze znaczenie dla przyszłych nabywców nieruchomości niż bezpieczeństwo miejsca zamieszkania (96 proc.), jakość powietrza (86 proc.), czy czyste środowisko w okolicy (84 proc.).

– Przewartościowanie potrzeb i preferencji nabywców oraz większa świadomość dotycząca kwestii ekologicznych sprawi, że deweloperzy również będą zobowiązani do wprowadzenia zmian w swoich inwestycjach. Aspekty, które do tej pory nie były obejmowane szczególną uwagą, jak np. stan zanieczyszczeń ziemi, czy wody w okolicy, będą coraz bardziej zyskiwały na znaczeniu – mówi Kamil Ciepiela.

„Czyste ziemie” warte więcej

Jak wynika z badania SW Research, ponad połowa badanych, którzy w ciągu ostatnich dwóch lat kupili mieszkanie, nie miała świadomości, że istnieją badania zanieczyszczeń powierzchni ziemi. Ponad 21 proc. respondentów było przekonanych natomiast, że przeprowadzenie tego typu badań jest obowiązkiem dewelopera. Co więcej, wśród osób planujących zakup mieszkania, ponad 50 proc. przyznało, że byłoby w stanie zapłacić więcej za nieruchomość, pod którą grunt został przebadany. Ponad 44 proc. za to przyznało, że mogłoby zrezygnować z danego mieszkania jeśli wiedziałaby, że deweloper nie prowadzi tego typu badań.

*Badanie „O co pytają Polacy kupując mieszkanie” zostało przeprowadzone na przełomie 2017 i 2018 roku przez agencję SW Research metodą CAWI na grupie N=403 osób powyżej 25 roku życia w ramach kampanii informacyjnej „Gruntownie badamy zanim zamieszkamy”.

O kampanii

Kampania informacyjna „Gruntownie badamy zanim zamieszkamy” ma na celu zwrócenie uwagi osób zainteresowanych zakupem mieszkania lub domu na problem zanieczyszczeń powierzchni ziemi, a także zachęcenie ich do zadawania pytań sprzedawcom, pośrednikom i deweloperom, czy zostały wykonane odpowiednie badania. Temat ten powinien być bliski również wszystkim interesariuszom związanym z rynkiem nieruchomości, w tym m.in. architektom, deweloperom, inwestorom, geologom i władzom lokalnym.

Kampania „Gruntownie badamy zanim zamieszkamy” jest oparta o check listę zawierającą pytania, które warto zadać kupując nieruchomość. Jest dostępna w internecie, będzie informacją podawaną przez media, będzie podpowiedzią znalezioną na Facebooku, aż w końcu stanie się elementem rozmów między znajomymi. Wszystko to w celu uwzględnienia ważnego pytania o badanie gruntu na krótkiej liście oczywistych pytań zadawanych deweloperom i sprzedawcom.

Partnerem merytorycznym kampanii jest Państwowy Instytut Geologiczny.









PLACES WORTH YOUR TIME