Konsumenci nadal wybierają nowe produkty zamiast naprawy.
Świat wokół nas w ostatnich latach doświadczył wielu globalnych kryzysów – od pandemii, przez recesję gospodarczą, po wojnę – a zmiany klimatyczne nadal pozostają jednym z kluczowych wyzwań. Wydarzenia te wpłynęły na codzienne życie ludzi oraz ich decyzje zakupowe. Coraz więcej osób zastanawia się nad wartością przedmiotów. Jednak mimo rosnącej świadomości ekologicznej widoczne jest także pewne zmęczenie i bariery, które utrudniają zmianę nawyków.
Badanie Circular Voice, przeprowadzone na 5000 badanych w pięciu krajach (Polska, Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia), które zostało zlecone przez firmę Stena Recycling pokazuje, że 54% respondentów deklaruje większe zainteresowanie wydłużaniem cyklu życia produktów. Jest to odpowiedź na globalne wydarzenia, które mają wpływ na postawy konsumentów.
Jednak pomimo tej pozytywnej zmiany, nadal istnieją znaczące wyzwania. Aż 44% wszystkich badanych konsumentów przyznaje, że wyrzuca produkty, ponieważ taniej jest kupić nowe. Co jeszcze sprawia, że decydują się na to, mimo że dany produkt można by jeszcze naprawić? Odpowiedzi respondentów przedstawiają się następująco:
- Brak wiedzy, gdzie naprawić produkt – 27%
- Przekonanie o zbyt małej liczbie dostępnych usług naprawczych – 31%
- Przekonanie, że produkt został zaprojektowany na krótki czas użytkowania – 23%
- Brak chęci i motywacji by naprawiać produkty – 15%
W Polsce sytuacja wygląda równie niepokojąco – aż 39% polskich respondentów uważa, że biorąc pod uwagę cenę zakupu nie opłaca się naprawiać produktów. Dodatkowo 20% Polaków nie wie, gdzie można dokonać naprawy.
„Globalna niepewność sprawia, że coraz więcej osób zaczyna myśleć w sposób bardziej zrównoważony. Jednak fakt, że często łatwiej i taniej jest kupić nowy produkt niż naprawić stary, pokazuje, jak pilna jest potrzeba odejścia od kultury jednorazowości. To dowód na to, że edukacja w tym zakresie nadal odgrywa kluczową rolę. Cyrkularne modele biznesowe, takie jak naprawa i modyfikacja, otwierają przed producentami ogromne możliwości. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, które wydłużają cykl życia produktów i wspierają gospodarkę o obiegu zamkniętym. Właśnie dlatego tak ważne są inicjatywy promujące dobre praktyki w tym obszarze – takie jak konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Trwa już VIII edycja, a przedsiębiorstwa mogą zgłaszać swoje działania GOZ do 16 lutego” – mówi Aleksandra Surdykowska Head of Marketing Communications & ESG Stena Recycling.
Wprowadzenie bardziej dostępnych i opłacalnych opcji naprawy oraz szerzenie świadomości na temat gospodarki cyrkularnej może pomóc konsumentom dokonywać bardziej zrównoważonych wyborów. Wpłynie to pozytywnie na środowisko i gospodarkę.
O Stena Recycling
Stena Recycling jest liderem w zakresie kompleksowego gospodarowania odpadami produkcyjnymi i partnerem w zakresie opracowywania rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego dla wszystkich branż. Dzięki zaangażowanym pracownikom i naszym oddziałom w siedmiu krajach codziennie tworzymy zrównoważone i długoterminowe rozwiązania zarówno dla naszych klientów, jak i całego społeczeństwa. Utrzymując zasoby w obiegu, Stena Recycling odgrywa ważną rolę w przejściu na gospodarkę cyrkularną.
O badaniu Circular Voice:
W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów.
Czy obecne czynniki zewnętrzne, takie jak zmiany klimatyczne, wojna i sytuacja gospodarcza, przyczyniły się do Pana/Pani zwiększonego zainteresowania przedłużaniem żywotności produktów?
Suma | Dania | Norwegia | Polska | Szwecja | Finlandia | |
Tak, teraz bardziej zależy mi na przedłużaniu żywotności produktów. | 54% | 55% | 54% | 45% | 57% | 58% |
Tak, teraz mniej zależy mi na przedłużaniu żywotności produktów. | 9% | 7% | 6% | 12% | 10% | 12% |
Nie, żadne z powyższych. | 26% | 27% | 29% | 31% | 24% | 22% |
Nie mam pewności / nie wiem. | 11% | 11% | 12% | 13% | 9% | 9% |
Co może sprawić, że wyrzuci Pan/Pani produkty, które można było naprawić?
Suma | Dania | Norwegia | Polska | Szwecja | Finlandia | |
Brak chęci i motywacji by naprawić produkt. | 15% | 15% | 17% | 11% | 20% | 15% |
Przekonanie o zbyt małej liczbie dostępnych usług naprawczych. | 31% | 23% | 40% | 33% | 31% | 27% |
Zważywszy na cenę zakupu, jest to nieopłacalne. | 41% | 35% | 43% | 39% | 35% | 51% |
Taniej jest kupić nowy produkt. | 44% | 43% | 52% | 39% | 42% | 45% |
Przekonanie, że produkt został zaprojektowany na krótki czas użytkowania. | 23% | 25% | 27% | 23% | 24% | 16% |
Brak wiedzy, gdzie naprawić produkt. | 27% | 27% | 34% | 20% | 32% | 23% |
Nie dotyczy – zawsze naprawiam produkty, jeśli to możliwe. | 13% | 12% | 10% | 18% | 11% | 14% |
Nie zależy mi na tym w wystarczającym stopniu. | 6% | 4% | 6% | 6% | 7% | 8% |
Inne. | 1% | 2% | 2% | 1% | 1% | 1% |
Nie mam pewności / nie wiem. | 5% | 6% | 5% | 3% | 5% | 4% |