Dyskusyjny Klub Muzyczny z udziałem Łukasza Borowicza

0

W ostatnią sobotę, 25 lutego br. o godz. 16.30 w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej odbyło  się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra”.  Tym razem prowadząca DKM Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz zaprosiła do rozmowy Łukasza Borowicza, szefa Filharmonii Poznańskiej, I Dyrygenta Gościnnego Filharmonii Krakowskiej i przede wszystkim – prowadzącego najbliższe koncerty – 24 i 25 lutego w krakowskiej Filharmonii.

Rozmawiamy o serialach, teatrze i książkach, ale czy potrafimy rozmawiać o muzyce? Dyskusyjny Klub Muzyczny ma do tego zachęcać. Pokazywać nie tylko, że muzyka jest częścią życia każdego z nas i że można ją odbierać na wiele sposobów, a przede wszystkim, że można o niej mówić w różny sposób. W DKM „Wszystko gra”, nie będzie podziału na tych, którzy mówią i na tych którzy jedynie słuchają. Wszystkich będziemy zachęcać do rozmów, do dzielenia się swoją muzyczną wiedzą i doświadczeniami, wątpliwościami, muzycznymi emocjami, przeżyciami, wspomnieniami. Każde spotkanie będzie miało swój temat, który powiązany został z programem koncertu odbywającego się po spotkaniu i dzień przed nim. Punktem wyjścia do poszczególnych rozważań stanie się rozmowa z gościem, będącym często wykonawcą koncertu. Będzie to inspiracja do dyskusji, do dzielenia się swoimi muzycznymi fascynacjami i do poznawania nieznanych muzycznych ścieżek, często zaskakujących i zadziwiających – stwierdza pomysłodawczyni Dyskusyjnego Klubu Muzycznego, Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz.

Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” ma za zadanie zjednoczyć wokół Filharmonii Krakowskiej środowisko wrażliwych na muzykę, środowisko melomanów w różnym wieku i różnych zawodów, którzy chcą się spotykać by mówić o muzyce, wymieniać się doświadczeniami w swojej podróży po ścieżce dźwiękowej. DKM przyczynić się też może do popularyzacji muzyki i do poznania piękna tej niezwykłej dziedziny.

Najbliższe spotkanie DKM zatytułowane „Roman Palester: znany nieznany” poświęcone będzie tej nietuzinkowej postaci w związku ze światowym prawykonaniem Psalmu V jego autorstwa, jakie dokonane zostanie pod batutą Łukasza Borowicza po ponad stu dziewięćdziesięciu latach od napisania dzieła. Roman Palester napisał Psalm w ramach dyplomu w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie w 1931 roku, rok później uzyskał drugą nagrodę Konkursu Wielkopolskiego Związku Towarzystw Śpiewaczych w Poznaniu, na czele jury którego stał sam Karol Szymanowski. Autor utworu przez szereg lat uznawany był za jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów polskich – szerokiej rzeszy odbiorców znany był jako autor muzyki do filmu Zakazane piosenki – przez wzgląd na decyzję o opuszczeniu Polski i działalność na emigracji, wiele z jego utworów doczekało się polskiego prawykonania dopiero w latach około transformacji ustrojowej w kraju. V Psalm czekał na pierwsze wybrzmienie aż do 28 października ubiegłego roku, kiedy zaprezentowany został w Tarnowie w ramach projektu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej „Jeszcze Polska Muzyka”. Było to jednak wykonanie drugiej, zrewidowanej przez kompozytora wersji. Światowego prawykonania wersji pierwotnej Psalmu dokonają dopiero w najbliższych dniach Filharmonicy Krakowscy.

 

Do uczestnictwa w spotkaniach uprawnia bilet na koncert odbywający się bezpośrednio po jego zakończeniu lub abonament koncertowy – zarówno na piątek, jak i sobotę. 

 

HARMONOGRAM SPOTKAŃ:

25.02.23, godz. 16.30
„Roman Palester: znany nieznany”
Gość: Łukasz Borowicz


4.03.23, godz. 16.30
„Czy Henryk Mikołaj Górecki mógłby być Mozartem?”

18.03.23, godz. 16.30
„Blaski i cienie Nowego Świata”
Gość: Alexander Humala


25.03.23, godz. 16.30
„Skriabin: geniusz czy szarlatan?”
Gość: Antoni Wit


15.04.2023, godz. 16.30

„Francis Poulenc: bardziej mnich czy łobuz?”

21.05.2023, godz. 16.30 (wyjątkowo w niedzielę)
„Papa Haydn”

10.06.2023, godz. 16.30
„Mahler: instrument, na którym gra wszechświat”

Agnieszka MALATYŃSKA-STANKIEWICZ  –  dziennikarka, fotografka, prelegentka, autorka książek, m.in. „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” – będącej rozmową z Antonim Witem; „Byłem w niebie” – wywiadu rzeki ze Stanisławem Skrowaczewskim, współautorka „Scherza dla Wojciecha Kilara” oraz „Dla Ciebie śpiewam” książki o historii Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, która ukazała się także pod jej redakcją. Autorka licznych opraw muzycznych, w tym do polskiego widowiska plenerowego podczas EXPO 2012 w Szanghaju. Autorka wywiadów z twórcami sztuki i kultury  w ramach spotkań m.in.: „Kod mistrzów”, „Czas na taniec!”, „Krynickie spotkania z artystą”. Była dziennikarka Radia RMF oraz była długoletnia dziennikarka „Dziennika Polskiego” i redaktor naczelna portalu Polska Muza. Obecnie felietonistka Radia Kraków i współautorka cyklu audycji „Labirynt Krzysztofa Pendereckiego”. Rzeczniczka festiwali: Muzyka w Starym Krakowie, Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz Materia Prima w Krakowie; a także impresario Baletu Cracovia Danza. Specjalistka PR w kulturze. Kawaler brązowego orderu „Gloria Artis”.









PLACES WORTH YOUR TIME