Dzieła w Filharmonii nie słyszane

0

Tuż po Świętach Wielkanocnych, w piątek 6 kwietnia o godz. 19.30 i w sobotę 7 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00. w Filharmonii Krakowskiej wystąpi „błyskotliwa, wrażliwa i pełna wyobraźni (…) pianistka, której warto bacznie się przyglądać” /The New York Times/ – Martina Filjak. Artystka z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a wykona II Koncert fortepianowy d-moll Edwarda MacDowella – utwór, który mimo swojej niemal 130-letniej historii nie doczekał się dotąd wybrzmienia z krakowskiej sceny.

Amerykański pianista, Edward MacDowell, urodził się i zmarł w Nowym Jorku – tam też w 1889 roku odbyła się premiera jego II Koncertu. Kompozycji uczył się jednak w Paryżu, gdzie chłonął artystyczną atmosferę miasta i przyswajał europejskie tradycje muzyczne, stąd wyraźnie europejskie wpływy w najbardziej znanym utworze, jaki wyszedł spod jego pióra. W paryskim konserwatorium studiował też kompozycję inny entuzjasta instrumentów klawiszowych – Camille Saint-Saëns, twórca genialnej III Symfonii z organami i fortepianem. Organowa powstała niemal w tym samym czasie, co koncert MacDowella – Saint-Saëns skomponował ją w 1886 roku z okazji rocznicy założenia londyńskiego towarzystwa Royal Philharmonic Society. Po owacyjnym przyjęciu utworu przez publiczność, autor symfonii miał stwierdzić: „już nigdy więcej nic takiego nie napiszę…”. Swoje arcydzieło zadedykował pamięci wielkiego poprzednika i wirtuoza fortepianu – Liszta, który zmarł w roku premiery Organowej.

Zanim w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią oba wspomniane dzieła, wieczory otworzy polskie prawykonanie Un vitrail et des oiseaux (Witraż i ptaki) Oliviera Messiaena. Utwór napisany został w 1986 roku na zamówienie Pierre’a Bouleza i choć jego polskie prawykonanie odbędzie się po ponad trzech dziesięcioleciach od światowego, wspomnieć należy, iż Filharmonia Krakowska pełniła ważną rolę w popularyzacji twórczości Messiaena, którego utwory grane były jeszcze w dobie reżimu stalinowskiego (Les offrandes oubliées w 1953 roku pod batutą Bohdana Wodiczki), czy wielokrotnie w ramach filharmonicznych Dni Muzyki Organowej. Podczas pierwszego w Polsce wykonania Witraży i ptaków, przy fortepianie zasiądzie urodzona w Zagrzebiu Martina Filjak, Orkiestrę Filharmonii poprowadzi jej szef artystyczny Charles Olivieri-Munroe.

Kasa biletowa:  wt.-pt. godz. 10-14, 15-19,
soboty i święta – godzinę przed koncertem.
Rezerwacja: widownia@filharmonia.krakow.pl
tel. +48 12 429 13 45









PLACES WORTH YOUR TIME