Maj w galeriach NCK

0

Maj w galeriach NCK

W nadchodzącym miesiącu otwieramy jedną nową wystawę. „Blisko serca natury” Agnieszki Sumary to czarno-białe, fotograficzne obrazy utrwalające wszystko to, co w przyrodzie nieodwracalnie ulega przeobrażeniom lub ginie. Zawarty w nich ładunek emocjonalny przywołuje skojarzenia, wprowadzając widza w świat osobistych interpretacji, przeżyć i doświadczeń. Wernisaż wystawy – 8 maja o g. 18.00.

Pozostałych sześć ekspozycji to kontynuacje. 

„Międzynarodowe Biennale Miniatury” – cykliczny konkurs plastyczny o zasięgu światowym, podczas którego prezentowane są prace w formacie nie przekraczającym wymiarów 10/10 cm. Co dwa lata artyści z całego świata – profesjonalni oraz studenci lat dyplomowych uczelni artystycznych – udostępniają swoje prace, które następnie są eksponowane w galeriach w Polsce i za granicą. 

Malarskie „Metamorfozy” Ewy Misiak są zaproszeniem do zabawy kolorem, formą i wyobraźnią. To próba uchwycenia momentów transformacji, które zachodzą w szeroko pojętej naturze. Artystka tworzy motywy roślinne i wyimaginowane postacie tak, by były nośnikami emocji i uczuć.

Krakowski Klub Fotograficzny ekspozycją „Cztery żywioły – ziemia” zamyka cykl wystaw odnoszących się do najpotężniejszych sił natury, warunkujących, stymulujących, ale i ograniczających życie na naszej planecie. Kilkudziesięciu członków KKF podjęło próbę przyjrzenia się im na nowo. 

„Buntowniczki” Lucyny Cwiach – to z kolei rysunkowe portrety niezwykłych kobiet, które zmieniły i zmieniają świat.

Autorami wystawy „Niezapomniani” są Wacław Taranczewski – mistrz i Zbysław Marek Maciejewski – uczeń, dziś klasycy polskiej sztuki współczesnej, obaj związani z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie.

Nieustająco zapraszamy też do dwóch naszych stałych galerii – Zdzisław Beksiński i Jerzy Duda-Gracz wciąż zachwycają.

To wszystko w Nowohuckiego Centrum Kultury – do zobaczenia.

 

nowa wystawa: 

AGNIESZKA SUMARA „Blisko serca natury” 

8 maja-22 czerwca, FOTO-GALERIA

wernisaż –  8 maja (czwartek), g. 18.00

wstęp wolny 

 

wystawy kontynuowane: 

EWA MISIAK „Metamorfozy” – wystawa malarstwa

11 kwietnia – 18 maja, Czarna Galeria CENTRUM

wstęp wolny 

 

  1. Międzynarodowe Biennale Miniatury – wystawa 

24 kwietnia – 25 maja, Szara Galeria CENTRUM

wstęp wolny 

 

LUCYNA CWIACH „Buntowniczki” – wystawa rysunku

25 kwietnia – 18 maja, Złota Galeria CENTRUM 

wstęp wolny 

 

KRAKOWSKI KLUB FOTOGRAFICZNY „Cztery żywioły – ziemia” – wystawa plenerowa  

27 kwietnia – 31 lipca, Rynek NCK

wstęp wolny

 

ZBYSŁAW MAREK MACIEJEWSKI i WACŁAW TARANCZEWSKI „Niezapomniani” – wystawa malarstwa i rysunku – dzieła z kolekcji firmy ALADYN

29 kwietnia – 30 maja, Biała Galeria CENTRUM

wstęp wolny 

 

wystawy stałe:

 

GALERIA ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO Kolekcja Anny i Piotra Dmochowskich 

stała wystawa malarstwa 

czynna: wtorek-środa w g. 10.00-16.00, czwartek-niedziela, w g. 13.00-19.00

bilety: 20/15 zł

 

JERZY DUDA-GRACZ – GALERIA AUTORSKA Kolekcja Agaty Dudy-Gracz 

stała wystawa malarstwa, rysunku i grafiki 

zamknięta do odwołania – będziemy niezwłocznie informować gdy problem uda się rozwiązać

 

OPISY WYSTAW

 

AGNIESZKA SUMARA „Blisko serca natury” 

Wystawa przedstawia różnorodność przyrodniczą, ukazując czarno-białe obrazy natury, głównie w postaci wąskich wycinków krajobrazu i detali. Zdjęcia Agnieszki Sumary są efektem finalnym wielu godzin spędzonych w terenie aby utrwalić to, co nieodwracalnie ulega przeobrażeniom lub ginie, ale także w poszukiwaniu zaskakujących ujęć, gdzie zawarty w nich ładunek emocjonalny przywołuje skojarzenia, wprowadzając widza w świat jego osobistych interpretacji, przeżyć i doświadczeń. 

Fotografią zajmuję się amatorsko, to jest mój sposób na relaks i oderwanie się od wszystkich problemów. Ulubiony temat fotograficzny to przyroda w różnych odsłonach. Ciągle poszukuję abstrakcyjnych kadrów w otaczającej mnie rzeczywistości. Lubię poczuć ziemię pod stopami, dotykać drzewa, tak aby jego energia przeniknęła do mojego krwiobiegu. Ważna jest dla mnie rozmowa z przyrodą. Miłość do przyrody staram się łączyć z moją wielką pasją, fotografią. W ten sposób powstała wystawa „Blisko serca natury”, czyli podejdź bliżej i poczuj jej siłę. 

Na fotografiach przedstawiam przyrodę w formie odrealnionej, co pozwala tworzyć dowolne formy, ważna jest tu tekstura, kompozycja, światło i cień. Czarno-białe kadry, pozbawione koloru pozwalają poczuć miękkość, szorstkość, łagodność, ale i drapieżność natury. – Agnieszka Sumara

 

EWA MISIAK „Metamorfozy” – wystawa malarstwa

Wystawa „Metamorfozy” jest zaproszeniem do zabawy – zabawy kolorem, formą i wyobraźnią.  Chciałam stworzyć świat pełen barw i fantazji i zachęcić  do przyjęcia postawy dziecka, które nie boi się marzyć i tworzyć. Podjęłam próbę uchwycenia momentów transformacji, które zachodzą w szeroko pojętej „naturze”. Nie są one od razu widoczne. Dzieją się w tle, w szczegółach, w ciszy. W tym kontekście, kolory, kontrasty i formy pełnią rolę opowieści. Chciałam, aby zarówno motywy roślinne jaki i wyimaginowane postacie były nośnikami emocji i uczuć. „Metamorfozy” to przestrzeń, w której każdy moment zmiany jest początkiem nowego spojrzenia na rzeczywistość.

– Ewa Misiak

 

  1. Międzynarodowe Biennale Miniatury

Na trzynastą edycję konkursu 265 autorów nadesłało ogółem 723 miniatur z 12 krajów.

Komisja konkursowa w składzie:

– dr hab. Marta Bożyk (Wydział grafiki ASP w Krakowie), przewodnicząca Jury

– dr hab. prof. ASP Marcin Białas (Wydział Artystyczny ASP w Katowicach)

– dr hab. prof. UJD Jakub Jakubowski (Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie)

postanowiła zakwalifikować na wystawę 253 prace 186 autorów i przyznać 3 nagrody regulaminowe oraz 10 wyróżnień honorowych.

I  Nagroda: Cleo Wilkinson (Australia) – za pojedynczą pracę „Then V”, mezzotinta

II  Nagroda: Nadia Wywiórska (Kraków, Polska) – za  obraz „Ozdoby” olej/płótno

III  Nagroda ex aequo:

Paulina Bobak (Bieruń, Polska) – za zestaw dwóch prac „Razem” akwaforta

Iwona Duracz-Gil (Rzeszów, Polska) za zestaw trzech fotografii pt. „Zgliszcza”

Wyróżnienia honorowe:

Małgorzata Futkowska (Opole), Marek Herbik (Łódź), Barbara Komaniecka (Tarnobrzeg), Aleksandra Kotlińska (Gliwice), Jan Kukułka (Tarnowiec), Katarzyna Makieła-Organisty (Krzeszowice), Maria Michoń (Warszawa), Jerzy Pietruczuk (Oświęcim), Barbara Porczyńska (Łańcut), Kinga Stanowska (Kraków).

 

LUCYNA CWIACH „Buntowniczki” – wystawa rysunku

Wystawa ,,Buntowniczki” – według autorki Lucyny Cwiach – stanowi zaproszenie do świata kobiet, które na przestrzeni wieków wykazywały się wyjątkową siłą, determinacją, odwagą i wiedzą. Projekt ma formę otwartą i składa się z kilkudziesięciu portretów kobiet nauki, sztuki i polityki. Są wśród nich artystki bardzo znane, jak Olga Boznańska, oraz artystki wybitne, ale znacznie mniej rozpoznawalne, jak holenderska malarka Artemizja Gentileschi. Są kobiety zajmujące się polityką z różnych epok i w różnych jej odsłonach: królowa Hatszepsut, czy członkini Kręgu ,,Krzyżowej” – Freya von Moltke. Przedstawione kobiety łączy jedno: każda z aktywistek, naukowczyń czy przywódczyń społecznych zmieniła jakiś element swojego świata.

„Buntowniczki”, jako przedsięwzięcie artystyczno-edukacyjne, wychodzi naprzeciw wrażliwości oraz potrzebom współczesnej widowni, która coraz częściej pozyskuje treści oraz informacje za pomocą obrazu. Prace wykonane są technikami wywodzącymi się z myślenia wizualnego – prostymi, czytelnymi, zawierającymi krótkie notki biograficzne. Zabieg ten zarówno ułatwia odbiór, jak i zachęca do dalszych poszukiwań.

 

KRAKOWSKI KLUB FOTOGRAFICZNY „Cztery żywioły – ziemia” 

Ekspozycją zamykamy cykl wystaw odnoszących się do najpotężniejszych sił natury, warunkujących, stymulujących, ale i ograniczających życie na naszej planecie. Kilkudziesięciu członków KKF podjęło próbę przyjrzenia się im na nowo. Cztery żywioły to koncepcja filozoficzna, która od starożytności fascynuje ludzkość i szuka sposobów na zrozumienie wszechświata i jego tajemnic. Ziemia, woda, ogień i powietrze w myśl założeń filozofii starożytnej, dzięki swej specyfice, zyskały rangę wielopłaszczyznowych symboli, poruszających aspekty rzeczywistości oraz ludzkiej natury. Każdy z żywiołów wiąże się z określonymi cechami charakteru, energią oraz sposobem oddziaływania na codzienne życie. Żywioł ziemi to poczucie bezpieczeństwa, harmonii i stabilności, które pomagają ludziom odnaleźć równowagę emocjonalną oraz wewnętrzny spokój. W różnych kulturach ziemia była postrzegana jako fundament życia, źródło pożywienia i schronienia, a także jako symbol trwałości i siły.

 

ZBYSŁAW MAREK MACIEJEWSKI i WACŁAW TARANCZEWSKI 

Mistrzowie odchodzą, ale zostają ich dzieła oraz uczniowie, którzy później sami stają się mistrzami – przynajmniej niektórzy z nich. Choć „wybili się na niepodległość” i kroczą własną drogą, w ich pracach odruchowo doszukujemy się nawiązań do dorobku słynnych Nauczycieli. Niekiedy ślady owej relacji znajdujemy pod postacią czytelnej inspiracji czy nawet cytatu, a czasem musimy ich poszukać bardziej wnikliwie, niemal z lupą w ręku. Zazwyczaj też ta wyraźna początkowo nić kontynuacji staje się, wraz z indywidualnym rozwojem ucznia, coraz cieńsza, coraz bardziej pogmatwana, wreszcie całkiem zanika. I właśnie o przypadku powiązań między dwoma Mistrzami, nauczycielem i uczniem, opowiada nasza wystawa. Jej bohaterami są Wacław Taranczewski (Mistrz-nauczyciel) i Zbysław Marek Maciejewski (Mistrz-uczeń) – dziś klasycy polskiej sztuki współczesnej. Obaj związani z Krakowem i tutejszą Akademią Sztuk Pięknych, w której spotkali się w latach 60., gdy Maciejewski studiował malarstwo w pracowni prowadzonej właśnie przez Taranczewskiego. Profesor cieszył się już wówczas na uczelni statusem legendy, zaliczany był również do najwybitniejszych polskich kolorystów – kierunku kształtowanego głównie przez tzw. kapistów (od Komitetu Paryskiego), czyli grupę artystów, którzy w latach 20. XX wielu studiowali i tworzyli we francuskiej stolicy (m.in. Jan Cybis, Józef Czapski, Artur Nacht-Samborski, Czesław Rzepiński, Zygmunt Waliszewski). Miłością do koloru trwale zaraził Taranczewskiego na początku lat 30. Tytus Czyżewski, lecz nie była to miłość ślepa – pozostał bowiem, co podkreśla wielu historyków sztuki, artystą otwartym, wciąż poszukującym nowych środków wyrazu, niejednokrotnie flirtującym z impresjonizmem, kubizmem czy nawet abstrakcjonizmem. Pozostawił bogaty i różnorodny dorobek – głównie pejzaże, portrety i martwe natury, malowane z wyrafinowaną prostotą i rzecz jasna bogatą kolorystyką.

 









PLACES WORTH YOUR TIME