Prawykonanie Psalmu V Romana Palestra w wersji pierwotnej – 24-25.02.2023

0

 

Prawykonanie Psalmu V Romana Palestra w wersji pierwotnej 

 

Kolejny tydzień codziennej pracy zespołów Filharmonii Krakowskiej z Łukaszem Borowiczem, I Dyrygentem Gościnnym instytucji, zaowocuje koncertami oratoryjnymi w piątek, 24 lutego 2023 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 25 lutego br. o godz. 18.00. Termin wydarzeń rocznicą dni, kiedy to rok temu świat obiegła wiadomość o tragicznych wydarzeniach w Ukrainie, dlatego koncerty te zostały dedykowane pamięci ofiar w pierwszą rocznicę wybuchu wojny. 

Nikt nie mógł przewidzieć, że repertuar najbliższych koncertów wpisze się w szerszy, historiozoficzny niemal kontekst, a zabarwienie tekstowe i emocjonalne prezentowanych utworów nabierze głębszego znaczenia… Program otwiera Preludium i Scena śmierci Isoldy z dramatu muzycznego Tristan i Isolda Richarda Wagnera – jednego z arcydzieł, które w trwały sposób odbiło swoje piętno w historii muzyki. Dzieło przesiąknięte motywem miłości i śmierci, głębokie sumą dysonansów i niekończącej się melodii, której narrację wieńczy jasne brzmienie akordu H-dur. 

Drugi w kolejności wykonany zostanie Psalm V Romana Palestra do słów barokowego poety Wespazjana Kochowskiego, z partią solową barytona Mariusza Godlewskiego. Dzieło napisane zostało przez dwudziestoczteroletniego zaledwie kompozytora w ramach dyplomu w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie i uzyskująło w czerwcu 1931 roku wysoką ocenę komisji.  W roku kolejnym zdobyło drugą nagrodę Konkursu Wielkopolskiego Związku Towarzystw Śpiewaczych w Poznaniu, na czele jury którego stał sam Karol Szymanowski. I choć mija już ponad dziewięćdziesiąt lat od napisania Psalmu, a jego autor przez szereg lat uznawany był za jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów polskich – dość wspomnieć, że szerokiej rzeszy odbiorców znany był jako autor muzyki do filmu Zakazane piosenki – przez wzgląd na decyzję o opuszczeniu Polski i działalność na emigracji, wiele z jego utworów doczekało się polskiego prawykonania dopiero w latach około transformacji ustrojowej w kraju. V Psalm czekał na pierwsze wybrzmienie aż do 28 października ubiegłego roku, kiedy zaprezentowany został w Tarnowie w ramach projektu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej „Jeszcze Polska Muzyka”. Było to jednak wykonanie drugiej, zrewidowanej przez kompozytora wersji utworu. Światowego prawykonania wersji pierwotnej Psalmu dokonają dopiero w najbliższych dniach Filharmonicy Krakowscy pod batutą Łukasza Borowicza.

Koncert zamknie Stabat Mater Francisa Poulenca do tekstu średniowiecznej sekwencji. Kompozycja, złożona z dwunastu miniaturowych części, przeznaczona została na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Partię sopranu solo wykona Urška Arlič Gololičič. 

 

Sobotni koncert (25.02.2023 o godz. 16.30) poprzedzi  zwyczajowe już spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. W spotkaniu  zatytułowanym „Roman Palester: znany nieznany” udział weźmie dyrygent obu koncertów – Łukasz Borowicz.  Do uczestnictwa w spotkaniu uprawnia bilet na koncert lub abonament.

 









PLACES WORTH YOUR TIME