„Young Poland” w William Morris Gallery w Londynie

0

Young Poland 

An Arts and Crafts Movement (1890–1918)

 

Młoda Polska 

Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł (1890–1918)

 

9 października 2021 – 30 stycznia 2022 

Wstęp nieodpłatny 

 

William Morris Gallery we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie i Instytutem Kultury Polskiej w Londynie ma przyjemność ogłosić otwarcie nowej wystawy poświęconej rzemiosłu artystycznemu i architekturze okresu Młodej Polski. Sztuka polska z lat 1890–1918 jest prezentowana publiczności w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy, jest to również pierwsza na świecie ekspozycja przedstawiająca Młodą Polskę jako część międzynarodowego ruchu Arts & Crafts (Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł). Wystawa ukazuje silne związki stylistyczne i filozoficzne polskich dzieł z twórczością Williama Morrisa, Johna Ruskina i artystów z ich kręgu w Wielkiej Brytanii, skupiając ponad 150 prac, z których większość nigdy wcześniej nie była prezentowana poza Polską. 

 

Od końca XVIII wieku Polska doświadczyła rozbiorów, w wyniku których jej terytorium zostało podzielone między Rosję, Austrię oraz Prusy i jako państwo na 123 lata zniknęła z mapy Europy. Jak ujął to w słowach historyk Norman Davies, Polska stała się „tylko ideą – wspomnieniem z przeszłości lub nadzieją na przyszłość”. Sztuka była więc sposobem zabezpieczania zagrożonego dziedzictwa kulturowego, jednocześnie tworząc nową, odrębną ale też kosmopolityczną tożsamość. Ruch ten obejmował sztuki wizualne, literaturę, muzykę i teatr. Do tej pory niewiele uwagi poświęcano bezprecedensowemu rozkwitowi i nobilitacji sztuki użytkowej czy odrodzeniu tradycyjnych gałęzi rzemiosła. Prezentowane na wystawie prace obejmują obrazy, ilustracje, hafty i kilimy, meble, witraże, architektoniczne modele i rysunki, snycerkę, ceramikę, a także wycinanki z papieru. 

Kuratorzy wystawy skupili się na czołowym przedstawicielu ruchu Młodej Polski Stanisławie Wyspiańskim (1869–1907) – polskim „odpowiedniku” Williama Morrisa, ponieważ obu artystów łączyło silne przekonanie o równości sztuk pięknych i zdobniczych. Dla obu twórców-reformatorów historia i natura były tematami kluczowymi, o czym świadczą prace prezentowane na wystawie, m.in. Bratki, Nasturcje i Róże Wyspiańskiego (1897) – projekty malowideł ściennych z powtarzającymi się wzorami kwiatowymi na tle geometrycznej kratki, kojarzące się z projektami tapet Morrisa. Tak jak William Morris, Wyspiański był wszechstronnym artystą, projektantem i rzemieślnikiem, a jego szeroki dorobek obejmował ornamentalne wzory, scenografie teatralne, tkaniny, meble, witraże, sztukę drukarską i projekty książek oraz wystrój wnętrz – wszystko to zostało ukazane na wystawie. Twórczość Wyspiańskiego była mocno przesiąknięta symboliką, podobnie jak twórczość innych artystów Młodej Polski, których prace są prezentowane na wystawie, m.in. jego współpracownika i przyjaciela Józefa Mehoffera, Henryka Uziembło i Wlastimila Hofmana. Widać to zwłaszcza w teatralnym i baśniowo-alegorycznym fryzie ściennym Mehoffera Natura i Sztuka (1901). Młoda Polska otworzyła się na inspiracje z zewnątrz, na resztę Europy, a obrazy Edwarda Burne-Jonesa wywarły duży wpływ na twórczość Wyspiańskiego, włącznie z zainspirowaniem witraża Apollo. System Kopernika (1905). Dzieło to, pierwotnie stworzone jako projekt wnętrza w Domu Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego i będące zarazem jednym z najbardziej prestiżowych zleceń Wyspiańskiego, zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Na wystawie jest pokazane jego współczesne odtworzenie przez artystę i mistrza witrażownika Piotra Ostrowskiego.

Młoda Polska to również początek stylu zakopiańskiego w architekturze i dekoracji wnętrz, opartego na lokalnych tradycjach budowlanych, snycerskich i hafciarskich z Podhala. Twórcą i głównym propagatorem stylu był Stanisław Witkiewicz (1851–1915). Przykłady jego twórczości zaprezentowane na wystawie, to projekt willi „Koliba” (1892) oraz model architektoniczny najsłynniejszej budowli w tym stylu, domu „Pod Jedlami” (1899), wykonany na wystawę światową w Paryżu w 1900 roku w celu promocji stylu zakopiańskiego za granicą. Chociaż styl ten rozwinął się, zanim Witkiewicz poznał dorobek Johna Ruskina i Williama Morrisa, stwierdził on później, że jego twórczość nieświadomie spełniła założenia tych brytyjskich reformatorów. Na wystawie będzie można poznać również twórczość innego związanego z Zakopanem przedstawiciela Młodej Polski – Karola Kłosowskiego (1882–1971). Kłosowski, którego można uznać za ostatniego artystę Młodej Polski, był rzeźbiarzem i snycerzem, malarzem, projektantem tekstyliów i mebli, twórcą wycinanek ludowych i autorem zakopiańskiej willi „Cicha”, o której można powiedzieć, że jest to Gesamtkunstwerk, czyli „totalne” dzieło sztuki. Każdy element willi był przez 20 lat skrupulatnie wykonywany ręcznie przez Kłosowskiego. Na ekspozycji znajdą się ozdobne wzory koronek i wycinanki z papieru (ok. 1908–1925) – Wiewiórki, Głuszce tatrzańskie i Koniki polne, a także kilim Zbójcy (po ok. 1910).

Na wystawie można również podziwiać obrazy i ilustracje Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1891–1945) przyćmione przez jej dorobek literacki. Zwiedzający zobaczą jej odważne, intymne akwarele z elementami fantastycznymi i makabrycznymi inspirowanymi tradycjami polskiego folkloru. 

Pokaz dopełniają prace Warsztatów Krakowskich (1913–1926), komercyjnego stowarzyszenia architektów, rzemieślników i twórców, którzy w swojej twórczości dążyli do połączenia tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi technikami. Grupa inspirowała się pismami Włodzimierza Koniecznego, który przekonywał, że nie ma innej sztuki poza tą, która jest potrzebna, powtarzając maksymę Morrisa, że ​​„nic bezużytecznego nie może być dziełem sztuki”. W grupie, która prowadziła eksperymentalne zajęcia z obróbki metalu, introligatorstwa i tkactwa, znalazła się Zofia Stryjeńska, której unikatowy styl łączył stylistykę Warsztatów Krakowskich z wpływami współczesnego Art Deco. Zaprezentowane są przykłady przedmiotów wykonanych podczas tych zajęć, m.in. ozdobne oprawy książek oraz dziecięce zabawki zaprojektowane przez Stryjeńską w formie zwierząt i postaci z polskiego folkloru, w tym Smoka Wawelskiego (1918). Będzie można ponadto zobaczyć nigdy wcześniej niewystawiane dekoracje na choinkę stworzone przez Warsztaty Krakowskie. Pionierem i mistrzem robienia ozdób papierowych był Zdzisław Gedliczka, którego pomysłowe kreacje przedstawiają głównie postaci związane z Bożym Narodzeniem. Pokazana jest również instalacja składająca się ze zrekonstruowanych zabawek choinkowych z kręgu Warsztatów Krakowskich wykonanych na tę okazję przez polską artystkę i projektantkę Annę Myczkowską-Szczerską. 

Na wystawie znalazła się też specjalnie zamówiona instalacja plenerowa współczesnego polskiego artysty Marcina Rusaka, będąca odpowiedzią na odrodzenie w twórczości Wyspiańskiego. 

Obiekty zgromadzone na wystawie pochodzą ze zbiorów: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Lublinie, Muzeum Witrażu w Krakowie, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Banku Pekao S.A. i kolekcji prywatnych.

 

Wystawie towarzyszy publikacja Young Poland: The Polish Arts and Crafts Movement, 1890–1918, pod redakcją Julii Griffin i Andrzeja Szczerskiego. Jest to pierwsza książka, która ukazuje Młodą Polskę jako Ruch Odnowy Sztuk i Rzemiosł, odchodząc od utartego schematu postrzegania jej jako odłamu secesji. Zawiera ponad 250 ilustracji, a jej wyjątkowa szata graficzna oddaje ducha Młodej Polski. Współautorami jest 17 wybitnych międzynarodowych kuratorów, wykładowców akademickich i projektantów. Publikacja została przygotowana we współpracy partnerskiej pomiędzy Lund Humphries, William Morris Gallery oraz Muzeum Narodowym w Krakowie. 

 

Zdjęcia prac na wystawie znajdują się tutaj:

https://we.tl/t-IuQotbpVvF

 

Film o wystawie znajduje się tutaj: 

https://wetransfer.com/downloads/e3307165710efd3d808e2e0b34fa4c1820211011075755/e2a5ad31bc36d568cf9f0498634102be20211011075755/2b5a0f

 

Dodatkowe informacje 

 

Informacje dla prasy:

Jakub Ochmanski | jakub.ochmanski@instytutpolski.pl 

Hannah Vitos | hannah@reesandco.com 

Kuratorzy wystawy: Julia Griffin, Andrzej Szczerski i Roisin Inglesby, przy współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie. 

Grafika: Józef Mehoffer, Natura i Sztuka (1901), akwarela, papier na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie. 

 

Wystawa Young Poland: An Arts and Crafts Movement (1890–1918) odbędzie się w dniach
9 października 2021 – 30 stycznia 2022.

Godziny otwarcia Galerii: wtorek – niedziela, 10.00 – 17.00, wstęp wolny (sugestia donacji £5) 

 

W związku z ograniczeniami epidemiologicznymi Galeria zdecydowanie zaleca rezerwowanie bezpłatnych biletów z wyprzedzeniem przez internet, za pośrednictwem platformy Art Tickets:

https://waltham-forest-culture.arttickets.org.uk 

 

Wystawa jest częścią większego projektu badawczego i współpracy partnerskiej pomiędzy William Morris Gallery, Muzeum Narodowym w Krakowie i Instytutem Kultury Polskiej w Londynie, przy wsparciu Lund Humphries – czołowego wydawcy specjalizującego się w tematyce sztuki i designu. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu „Kultura inspirująca”.

www.youngpolandartsandcrafts.org.uk

 

William Morris Gallery 

William Morris Gallery to jedyna publiczna galeria poświęcona twórczości Williama Morrisa – projektanta, reformatora wzornictwa i radykalnego socjalisty. Mieści się w zabytkowym budynku, który był domem rodzinnym Morrisa w latach 1848–1856, i prezentuje największą na świecie kolekcję jego prac.

.

 

Muzeum Narodowe w Krakowie 

Muzeum Narodowe w Krakowie (MNK), założone w 1879 roku, jest najstarszym muzeum narodowym w Polsce, posiadającym bogate zbiory dzieł sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej, w tym unikatową kolekcję Młodej Polski. W ostatnich latach MNK zorganizowało kilka wystaw poświęconych sztuce Młodej Polski.

 

Instytut Kultury Polskiej w Londynie 

Instytut Kultury Polskiej w Londynie zajmuje się promowaniem związków kulturalnych między Wielką Brytanią a Polską. Zadaniem Instytutu jest także prezentacja polskiej kultury publiczności w Wielkiej Brytanii. 

 

Julia Griffin 

Julia Griffin jest historyczką sztuki i kuratorką specjalizującą się w sztuce i designie wiktoriańskim. Kuratorka projektu Young Poland i współredaktorka książki towarzyszącej wystawie. 

 

Andrzej Szczerski 

Prof. dr hab. Andrzej Szczerski jest dyrektorem Muzeum Narodowego w Krakowie i profesorem w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest kuratorem projektu Young Poland. Przygotował autorskie wystawy poświęcone sztuce i architekturze XIX i XX wieku. 

 

Roisin Inglesby 

Roisin Inglesby jest kuratorką William Morris Gallery i kuratorką projektu Young Poland.

Muzeum Narodowe w Krakowie; www.zbiory.mnk.pl ;;;fot. Jacek ?widerski

Muzeum Narodowe w Krakowie; www.zbiory.mnk.pl ;MNK III-r.a-12094;;fot. Pracownia Fotograficzna MNK









PLACES WORTH YOUR TIME