Galeria Krypta u Pijarów w Krakowie, wystawa Joanny Stasiak, XI-XII 2021

0

Galeria Krypta u Pijarów w Krakowie  wraz z Artystką
serdecznie zapraszają na wystawę 

 

Ryby za oknem

Joanna Stasiak

Malarstwo

 

Wernisaż we wtorek 16 listopada  2021 o  godz. 18.00

Wystawa od  17 listopada   do 8 grudnia 2021

od wtorku do piątku  10 – 12  oraz 15.30 – 17

Kraków, ul. Pijarska 2

„ Ryby za oknem „

Wielkie płaszczyzny jedwabiu reagują na najmniejsze poruszenie powietrza. Ich powierzchnia marszczy się i faluje jak tafla wody. Niespokojne drżenie mąci wewnętrzne krajobrazy.

Rozłożone ramiona obrazów – kimon, na których piętrzą się góry, wyrastają domy i gubią się horyzonty, obejmuje szybujące po niebach wielkie ryby. Na tych obrazach woda i niebo wzajemnie się naśladują, odbijają i powtarzają.

Joanna od dziesięciu lat pracuje na jedwabiu. To podłoże ma wodny, lunarny charakter. Pozostając w zgodzie z jego naturą autorka działa też wbrew jego płynności. Komponuje zwartymi formami, kieruje przypadkiem plam rozlewających się na jedwabiu barwników, dostraja ich tony zmieniające się w czasie schnięcia i utrwalania. Obrazy z kolejnych lat, coraz bardziej złożone kompozycyjnie i symbolicznie, coraz dojrzalsze, znaczą jej długą drogę do opanowania trudnej i rzadkiej sztuki.

Joanna chce malować na jedwabiu, mimo że nie jest to dyscyplina współcześnie popularna.

W zeszłym roku pojechała do Japonii, żeby u źródeł nauczyć się czegoś nowego i być może spotkać innych, którzy pracują w tej samej technice.

Zobaczone w Japonii pejzaże: wyłaniające się z mgły dalekie wyspy i nocne światła miasta, widziane jak za szybą akwarium, stały się częścią jej własnych krain wyobraźni.

I ryby. To w Japonii, w majowym Dniu Dzieci, fruwają na wietrze koinobori, różnej wielkości latawce z tkanin i papieru – przedstawienia karpi koi, jako skierowane do dzieci życzenia hartu ducha i wytrwałości wobec przeciwieństw losu. Opowiada się legendę o tych rybach płynących w górę wodospadu wbrew jego spadkowi, wbrew logice życia, wspinających się do góry, by tam w nagrodę zmienić się w smoki i odlecieć.

Pamiętam dawne obrazy Joanny przedstawiające dwie postne ryby, zapowiedź pokarmu dla zgłodniałego ducha. Ryba to jej własny znak, podróżnik po jej wewnętrznym, duchowym morzu.

Katarzyna Stamm

 

Joanna Stasiak (ur. 1965) studiowała malarstwo w pracowni Janusza Kaczmarskiego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej dyplom malarski z 1989 roku był zatytułowany Nasze twarze są tutaj obce, praca teoretyczna napisana na podstawie wywiadów z artystami dotyczyła postaci malarza Jana Dziędziory.

W 1990 roku, stypendium British Council umożliwiło jej wizyty w pracowniach malarzy oraz w szkołach artystycznych Anglii i Szkocji. Poznany w The Ruskin School of Art w Oksfordzie Stephen Farthing zaprosił ją do konkursu na studia podyplomowe, które ukończyła w  1991 roku wystawą Portrety złoczyńców.

W 1998 roku wyjechała do Paryża na stypendium Funduszu Pomocy Niezależnej Literaturze i Nauce Polskiej, w czasie którego przez dwa miesiące studiowała w Luwrze obraz Apollo zakochany w Dafne Nicolas Poussina.

Pracę pedagogiczną rozpoczęła w 1991 roku w Liceum Plastycznym oraz w Fundacji Dziecko i Sztuka w Warszawie. Od  1996 roku uczyła w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, w Instytucie Wychowania Plastycznego. W 2006 roku współtworzyła Instytut Artystyczny Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, gdzie do dziś jest profesorem malarstwa.

Jest współautorką podręczników o sztuce dla szkoły podstawowej i gimnazjum (Świat Sztuki z Jackiem Antonim Zielińskim, 2003).

Od 1996 roku prowadzi autorską Galerię In Spe (we współpracy z Anną Wrońską i Katarzyną Stamm), jest autorką ok. 20 wystaw (m.in. Jerzego Damasiewicza, Marka Oberländera, Jerzego Wolfa, czterech pracowni rysunku z ASP w Warszawie i Krakowie oraz w 2002 wystawy nieznanych prac na papierze Andrzeja Wróblewskiego Inedita pokazywanej w Muzeum Teatralnym w Warszawie, w Gorzowie Wielkopolskim, Olsztynie, Elblągu i Poznaniu).

W ramach Galerii In Spe zorganizowała wystawy w Krypcie u Pijarów w Krakowie: rysunków Jana Dziędziory w 1999 roku i malarstwa Janusza Kaczmarskiego w 2000 roku. W 1998 i 2004 odbyły się tu także wystawy jej prac.

Była współautorką (z Katarzyną Stamm) katalogu i wystaw Janusza Kaczmarskiego w Szwajcarii (w Muzeum Polskim w Raperswilu i w Pałacu Narodów w Genewie w 2007 roku), w ramach programu „Promocja kultury polskiej za granicą”  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prowadziła plenery i programy ze studentami zakończone wystawami: Wielki Tydzień w TrękusieŚwięci warmińskich kapliczekTrękusowe dell’arteBachantkiOkruchy Atlantydy, Kapliczki Warmii. Wyjazd do Ushimado w Japonii z wystawą w 2017 roku był zaczątkiem międzynarodowego projektu Jikihitsu sygnatura artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej w 2019 (konferencja oraz wystawy artystów z Japonii i Polski w Warszawie), którego była współautorką (z Magdaleną Durdą).

Od 2011 roku maluje na jedwabiu. Mieszka na Warmii, we wsi Trękus.









PLACES WORTH YOUR TIME