Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku

0

Międzynarodowa Konferencja Naukowa
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku”
Zakopane 1 – 4 październik 2017

W roku 2017 Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi 40-lecie swojej działalności. Ostatnim akcentem trwających od marca obchodów jubileuszu  jest Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku” 
1-4 X 2017, Zakopane.
Uroczystości rozpoczną się w niedzielę, 1 października w Atmie o godz. 17.00 spotkaniem wspomnieniowym z udziałem osób, które były obecne na zebraniu założycielskim  1.10. 1977 roku. Gospodarzem spotkania, podczas którego zobaczyć będzie można film TVP „Harnasiowa nuta” przypominający  tę historyczną chwilę, będzie pierwszy 
kustosz Atmy i członek założyciel Towarzystwa, dr Maciej Pinkwart. 
Po spotkaniu, o godz. 20.00 w Kościele p.w. Św. Krzyża zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Gabriela Chmury, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Solistką wieczoru będzie Iwona Hossa – sopran.
Obrady konferencji przebiegać będą w dniach 2 – 4 października w Sali Konferencyjnej Hotelu Stamary. Hotel ten historycznie związany jest z postacią Karola Szymanowskiego. 
W 1905 roku, niedługo po otwarciu Hotelu miał tu miejsce koncert, podczas którego kilka Preludiów fortepianowych,  23-letniego wówczas kompozytora,  wykonał  Apolinary Szeluto. 
Podczas swojego pierwszego powojennego pobytu w Zakopanem w sierpniu 1922 roku,  Szymanowski mieszkał w Hotelu Stamary kilka dni, zanim nie przeniósł się do willi „Limba”.
Konferencja poświęcona jest twórczości, recepcji i znaczeniu Karola Szymanowskiego dla kultury, nie tylko muzycznej, Polski i świata ostatniego stulecia. Obrady będą miały wymiar interdyscyplinarny – obok muzykologów, o wpływie kompozytora na inne dziedziny sztuki mówić będą m.in. literaturoznawcy, teatrolodzy, znawcy folkloru. Udział potwierdziło 29 referentów z Polski i z zagranicy (USA, Kanada, Wielka Brytania, Australia, Dania, Ukraina).
Wstęp na obrady Konferencji i wydarzenia towarzyszące jest wolny. Serdecznie zapraszamy!
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku” odbywa się w ramach Roku Karola Szymanowskiego, Zakopane 2017.

Koncerty i wydarzenia towarzyszące:

1.10 – Spotkanie wspomnieniowe „40 lat działalności TMiKS”
Willa Atma godz.17.00

1.10 – Inauguracja: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Kościół p.w. Św. Krzyża godz. 20.00
Gabriel Chmura – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
w programie: Karol Szymanowski

2.10 –  Karol Szymanowski – „Harnasie”  op.55
Teatr Witkacego godz. 19.00
transkrypcja na 2 fortepiany – Joanna Domańska / Andrzej Tatarski
Nuty góralskie i nowa muzyka góralska  – Krzysztof Trebunia-Tutka i Trebunie-Tutki

3.10 –  135. Urodziny Karola Szymanowskiego
Willa Atma godz. 19.00
Tort wariacyjny. Szymanowski „wprost” i „przetwarzany”
Koncert we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie

4.10 –  Karol Szymanowski w Tatrach – koncert na wysokości 1959 m n.p.m
Kasprowy Wierch / budynek górnej stacji kolei, godz.16.00
Kwartet  Śląski
w programie: Szymanowski, Górecki,
(w razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Galerii Wł. Hasiora / filia Muzeum Tatrzańskiego, godz. 19.00)

PROGRAM / PROGRAMME

2 października 2017 / Monday, October 2nd

9.40 – Otwarcie konferencji / Opening
Joanna Domańska, prezes Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego / president of the Karol Szymanowski Music Society

10.00–11.30 Prowadzenie / Chair: Małgorzata Janicka-Słysz
Stephen Downes (Wielka Brytania): Longing to Belong: Nationalism and Sentimentalism in the Second Violin Concertos of Szymanowski and Bartók / Tęskniąc za przynależnością: Nacjonalizm i sentymentalizm w drugich koncertach skrzypcowych Szymanowskiego i Bartóka

Paul Cadrin (Kanada)
Szymanowski’s two violin concertos: epiphanies of a mutating universe?/ Dwa koncerty skrzypcowe Szymanowskiego: epifanie zmieniającego się wszechświata?

Marcin Krajewski (Polska)
Styl muzyczny jako system. Przypadek Szymanowskiego

11.30–12.00 – Przerwa / Coffee break
12.00–13.30 Prowadzenie / Chair: Iwona Lindstedt
Dymitr Polaczok (Ukraina)
Rola muzyki wokalnej w ewolucji twórczej Karola Szymanowskiego (pogląd ukraiński)

Agnieszka Chwiłek (Polska)
Sonata op. 9 jako punkt wyjścia do eksperymentów formalnych Karola Szymanowskiego

William Hughes (Australia)
Pianism through an orchestral prism: the case of two middle-period song-cycles in late-period orchestrations / Pianistyka poprzez pryzmat orkiestry: przypadek dwóch cykli pieśni okresu środkowego w ich późniejszych orkiestracjach

13.30–14.00 – Przerwa / Coffee break

14.00–16.00  Prowadzenie / Chair: Jolanta Guzy-Pasiak
Beata Bolesławska-Lewandowska (Polska)
Między uwielbieniem a krytyką – Karol Szymanowski w oczach kompozytorów polskich „pokolenia 1910”

Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Polska)
Analogie między twórczością Karola Szymanowskiego a twórczością Tadeusza Bairda

Małgorzata Janicka-Słysz (Polska)
Kategoria „żalu” w muzyce Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego

Marcin Trzęsiok (Polska)
„Beauty Radiated in Eternity”. Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Szymanowskim

3 października 2017 / Tuesday, October 3rd

10.00–11.30 Prowadzenie / Chair: Agnieszka Chwiłek
Tomasz Baranowski (Polska)
Szymanowskiego portret poetycki. Postać i dzieło kompozytora w poezji polskiej XX wieku

Danuta Gwizdalanka (Polska)
Literackie portrety Karola Szymanwoskiego

Iwona Sowińska (Polska)
Szymanowski i kino

11.30–12.00 – Przerwa / Coffee break

12.00–14.00 Prowadzenie / Chair: Małgorzata Gamrat
Edward Boniecki (Polska)
Karol Szymanowski w Zakopanem powraca do natury

Radosław Romaniuk (Polska)
Karol Szymanowski jako bohater utworów Jarosława Iwaszkiewicza

Anna Tenczyńska (Polska)
„Jeszcze kiedyś w Tymoszówce…”. Iwaszkiewicz słucha Szymanowskiego

Alicja Matracka-Kościelny (Polska)
Anna Iwaszkiewiczowa – Karol Szymanowski

14.00–14.30 – Przerwa / Coffee break

14.30–16.30 Prowadzenie / Chair: Marcin Trzęsiok
Anatolij Kałenyczenko (Ukraina)
Karol Szymanowski a secesja

Ewa Maria Jensen (Dania)
Karol Szymanowski: „Krol Roger” jako przykład scenicznej modyfikacji rytuału religijnego

Małgorzata Komorowska (Polska)
Z problematyki wykonawczej Karola Szymanowskiego: odtwórcy Rogera – od Eugeniusza Mossakowskiego do Mariusza Kwietnia

Iryna Sikorska (Ukraina)
„Król Roger” Karola Szymanowskiego a współczesne mu tendencje w ukraińskiej twórczości operowej

4 października 2017 / Wednesday, October 4th

9.00–11.00  Prowadzenie / Chair: Tomasz Baranowski
Jolanta Guzy-Pasiak (Polska)
Koncepcje sztuki ponadnarodowej w estetyce Karola Szymanowskiego i Ludomira Michała Rogowskiego

Małgorzata Gamrat (Polska)
Karol Szymanowski w refleksji Aleksandra Tansmana

Grzegorz Piotrowski (Polska)
La lumiere. Helene Casella – francuska przyjaciółka Karola Szymanowskiego

Małgorzata Zawadzka (Polska)
O Szymanowskim z troską. Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Hélène Kahn-Caselli

11.00–11.30 Przerwa / Coffee break

11.30–13.30 Prowadzenie/ Chair: Beata Bolesławska-Lewandowska

Cindy Bylander (Stany Zjednoczone)
Listening to Szymanowski: Rhetoric Versus Performance 1945–1955/ Słuchając Szymanowskiego: retoryka a wykonania, 1945–1955

Aleksander Polaczok (Ukraina)
Muzyka Karola Szymanowskiego w jego małej ojczyźnie (Tymoszówka, Kamionka, Kropywnycky) w latach 1962–2017

Tomasz Nowak (Polska)
Karol Szymanowski a muzycy ludowi i badacze folkloru muzycznego

Mariola Kokowska (Polska)
„Słopiewnie” i „Pieśni kurpiowskie” – związki między słowem, emocjami i muzyką

13.30 Dyskusja końcowa / Closing discussion

Komitet programowy:
Beata Bolesławska-Lewandowska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Magdalena Borowiec, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Agnieszka Chwiłek, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Iwona Lindstedt, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego









PLACES WORTH YOUR TIME