Muzealne aktualności 29 stycznia – 4 lutego

0

Muzealne aktualności 29 stycznia – 4 lutego

Program święta oddziału Rynek Podziemny: Drążenie miasta 2024: Wschód

  • Orientalna broń i barwa oraz jej oddziaływanie na wojskowość polską. Studium na przykładzie zbiorów krakowskich
    30 stycznia (wtorek), godz. 17:30
    Rynek Podziemny, Rynek Główny 1

Zbiory krakowskich muzeów poszczycić się mogą znaczącą ilością dawnych militariów o proweniencji orientalnej. Zbytkowna broń, elementy ubiorów, namioty i rzędy końskie stanowiły przedmiot pożądania polskiej magnaterii, w której gust doskonale się one wpasowywały. Czerpanie z wzorców orientalnych wynikało z ożywionych kontaktów dawnej Rzeczypospolitej z Portą, która odbywała się na wielu płaszczyznach – dyplomatycznej, handlowej oraz wojennej. Ten ostatni aspekt sprawił, że Polacy zaadaptowali liczne rozwiązania techniki wojskowej wprost z osmańskiej Turcji lub pośrednio poprzez tereny Węgier i w różnym stopniu wykorzystywane były one właściwie do końca XVIII wieku. W kolejnym stuleciu, gdy na gruncie upowszechniania i profesjonalizowania się nauk historycznych, istotnego znaczenia dla podtrzymywania pamięci nabrało kolekcjonerstwo, tak zwane turcica były atrakcyjnymi nabytkami dla starożytników. Orientalia i wyroby rodzime nimi inspirowane, w przestrzeniach prywatnych zbiorów, a z czasem także muzeów, spełniały dwie zasadnicze funkcje – jako trofea wojenne akcentowały niegdysiejszą, przebrzmiałą siłę militarną Rzeczypospolitej, a poprzez zdobność – potęgę i ambicje nowożytnej szlachty polskiej. Obecnie znajdujące się w zbiorach krakowskich militaria orientalne są stosunkowo liczne nawet w skali światowej. Wśród nich znajdują się zabytki o udokumentowanej, niezwykle interesującej proweniencji. Są też przedmioty kuriozalne, rzadkości, a czasem wręcz unikaty. Niewątpliwie znaczna większość obiektów reprezentuje zarazem wysoki walor artystyczny i pamiątkowy, a jako takie, stanowią one przedmiot badań naukowych. Niniejszy wykład poświęcony będzie właśnie tym zagadnieniom, wkomponowany w szerszy kontekst dziejów kolekcjonerstwa oraz metod eksponowania i kreowania narracji o dawnej broni.
Osoba prowadząca: dr Mateusz Chramiec, Muzeum Książąt Czartoryskich, MNK

Wstęp wolny
Konieczna rezerwacja, Centrum Obsługi Zwiedzających, Rynek Główny 35 (Pałac Krzysztofory), 31-011 Kraków, e-mail: info@muzeumkrakowa.pl , tel. 12 426 50 60

  • Warsztaty malowania ikon na szkle
    3 lutego (sobota), godz. 11:00

    Rynek Podziemny, Rynek Główny 1

Podczas zajęć wykonamy ikonę na szkle techniką mieszaną. Inspiracją będzie dla nas huculska sztuka ludowa, która charakteryzuje się dekoracyjnością oraz nasyconą kolorystyką. Ikony huculskie pozbawione są idealizacji, aby ukazać ludzkie oblicze świętych i wzmocnić ich więź z wiernymi.
*Czas trwania zajęć ok. 5 – 6h. Zapewniamy materiały plastyczne oraz kawę i herbatę w przerwie.
Prowadzenie: Bogdana Lobachuk, Katarzyna Kucharska

Koszt: 35 zł
Grupa odbiorców: młodzież i dorośli
Liczba osób ograniczona
Sprzedaż biletów online została uruchomiona (link powyżej).
Sprzedaż w kasie Rynku Podziemnego w dniu wydarzenia będzie możliwa, jeśli limit osób nie zostanie wcześniej wyczerpany.

 

Babski Comber – cykl warsztatów

31 stycznia (środa), godz. 16:45
6 lutego (wtorek), godz. 16.45
Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa, ul. Szpitalna 21

10 lutego (sobota), godz. 12:00 – finałowy korowód
Stary Kleparz na Rynek Główny

Katarzyna Chodoń, Krakowskie maszkary ostatkowe

Warsztaty skierowane są do osób, które chciałyby spróbować swoich sił, jako magiczne postaci pojawiające się w dawnych obchodach końca karnawału. Spotkania będą zawierały pogadankę o ostatkowych zwyczajach ludowych z wyszczególnieniem Regionu Krakowskiego, wspólne stworzenie wizerunku grupy oraz samodzielne zaprojektowanie i wykonanie kostiumu w myśl upcyklingu. Wszystko po to, by dołączyć w powstałych przebraniach do barwnego korowodu podczas finału Babskiego Combra 10 lutego 2024.
Uczestnicy indywidualni – 60 zł od osoby (kwota obejmuje 3 warsztaty)

Dorośli (ewentualnie dzieci 10 + z opiekunem, opiekun bezpłatnie) limit: 10 osób

Zakup biletów przez Centrum Obsługi Zwiedzających, Rynek Główny 35 (Pałac Krzysztofory), 31-011 Kraków, e-mail: info@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 426 50 60

Śpiewogranie i zapowiedź Babskiego Combra

3 lutego (sobota), godz. 12:00
Stary Kleparz

Comber to średniowieczna ludowa zabawa zapustna, która odbywała się aż do połowy XIX w. Comber w Krakowie organizowały przekupki – głównie z Czarnej Wsi, Łobzowa i Nowej Wsi. W
najlepszych okresach brało w niej udział do 10% mieszkańców miasta, czyli parę tysięcy osób.
O combrze zachowały się źródła głównie wśród XIX-wiecznych pisarzy. Najstarsze przekazy pochodzą z dworu Jana III Sobieskiego. Dziś ta karnawałowa zabawa kobiet – startująca ze Starego Kleparza, a kończąca się na Rynku Głównym – odnawia, przypomina, rozpoznaje i utrwala pozytywne doświadczenia starej tradycji.
Prowadzenie: Joanna Łucja Cichoń, Katarzyna Chodoń, muzyka: Żaneta Seweryn

wstęp wolny

 

Zagłosuj na najpiękniejszą szopkę krakowską i weź udział w konkursie

Stwórz hasło zachęcające do odwiedzenia wystawy szopek i wygraj voucher na grę miejską „Legendy Krakowskie” dla 4 osób.

Głosowanie w ramach Plebiscytu trwa od 2 stycznia 2024 r. do 25 lutego 2024 r. do godz. 18.00.
Ogłoszenie wyników Plebiscytu nastąpi w dniu 28 lutego 2024 r. o godz. 18.00 na stronie internetowej www.muzeumkrakowa.pl oraz na profilu społecznościowym Facebook.

Szczegóły konkursu, regulamin oraz karta do głosowania znajdują sie pod linkiem.

 

 

konkurs Drzewka Emausowego

Zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej edycji konkursu!

2024 roku mija dziesięć lat od momentu, kiedy Muzeum Historyczne Miasta Krakowa po raz pierwszy zaprosiło Państwa do udziału w konkursie na najpiękniejsze drzewko emausowe. Z pewną obawą oczekiwaliśmy wówczas na pierwsze prace, nie wiedząc, czy nasz pomysł spotka się z Państwa zainteresowaniem. Jednak szeroki odzew, a przede wszystkim kreatywność twórców przeszła nasze najśmielsze oczekiwania. Bogactwo form, materiałów, technik oraz dodatkowych znaczeń zawieranych w zgłaszanych do konkursu pracach z roku na rok zaskakiwała nas coraz bardziej. Wzrastała nie tylko ilość przynoszonych na konkurs drzewek, ale przede wszystkim, jakość ich wykonania, zaangażowanie w ich tworzenie nie tylko twórców indywidualnych, ale również grup dzieci i dorosłych oraz całych rodzin. Konkurs przekroczył także granice Krakowa, angażując również twórców z bliższych i dalszych okolic miasta, a dzięki swojej internetowej odsłonie, wprowadzonej w czasie pandemii równolegle do konkursu głównego, mogliśmy podziwiać prace powstające w odległych miejscach Polski, a nawet za granicą. Zapraszamy, zatem Państwa do wzięcia udziału w jubileuszowej, dziesiątej edycji naszego konkursu!

Zasady konkursu

Drzewko emausowe nawiązuje do tradycyjnych drzewek życia, które można było znaleźć na straganach. Składało się ono z gniazda z figurkami piskląt lub figurki ptaka osadzonego na ozdobionym listkami kiju i zwykle wykonane było z drewna. Zabawka ta posiadała bogatą symbolikę związaną z dawnymi obrzędami i zwyczajami mieszkańców podkrakowskich wsi, a tradycja wykonywania tej ozdoby sięga swymi korzeniami czasów przedchrześcijańskich, kiedy to wierzono, że dusze zmarłych powracają na ziemię pod postacią ptaków i szukają schronienia w gałęziach drzew. Drzewko oznaczało również budzenie się przyrody do życia. Do tej symboliki powinno nawiązywać zgłaszane na konkurs drzewko, wykonane w dowolnej formie przestrzennej, dowolnej wielkości, za pomocą dowolnej techniki oraz materiałów. Jury oceniać będzie zgodność z symboliką drzewka życia, ogólne wrażenie estetyczne, oryginalne ujęcie tematu, pomysłowość, jakość wykonania, samodzielność oraz kompozycję.

Zapraszamy do udziału w sześciu konkursowych kategoriach:

  • drzewka dziecięce – wiek uczestnika do ukończenia 12 roku życia (od 1 do 3 współautorów, np. rodzeństwo, znajomi, z zastrzeżeniem, że wszyscy twórcy muszą mieć poniżej 12 lat),
  • drzewka młodzieżowe – wiek uczestnika od 12 lat do ukończenia 18 lat (od 1 do 3 współautorów, np. rodzeństwo, znajomi, z zastrzeżeniem, że wszyscy twórcy muszą mieć od 12 do 18 lat),
  • drzewka dorosłych – wiek Uczestnika powyżej 18 lat (od 1 do 3 współautorów, np. rodzeństwo, znajomi, z zastrzeżeniem, że wszyscy twórcy muszą mieć powyżej 18 lat),
  • drzewka rodzinne i zespołowe/grupowe instytucjonalne dziecięce (rodzinne tzn. przynajmniej jedna osoba poniżej 12 lat i przynajmniej jedna osoba powyżej 12 lat; zespołowe dziecięce tzn., co najmniej 4 autorów poniżej 12 lat; grupowe instytucjonalne dziecięce tzn. co najmniej 4 autorów poniżej 12 lat reprezentujących instytucję: szkołę, przedszkole, dom kultury itp.)
  • drzewka zespołowe/grupowe instytucjonalne (zespołowe tzn., co najmniej 4 autorów powyżej 12 lat; grupowe instytucjonalne tzn., co najmniej 4 autorów powyżej 12 lat reprezentujących instytucję: szkołę, dom kultury, stowarzyszenie, dom pomocy itp.)
  • można spróbować swoich sił również w kategorii tradycyjne drzewko życia, bez kategorii wiekowej i ilości autorów – kryteria w tej kategorii związane są z zastosowaną techniką i materiałem: powinno być rzeźbione w drewnie, malowane, z figurką ptaka na sprężynce.

Ważne! Każdy uczestnik może zgłosić do Konkursu maksimum trzy Prace konkursowe, ale z zastrzeżeniem, że w jednej kategorii można zgłosić tylko jedną pracę!

Terminy

Prace konkursowe będziemy przyjmować na Placu Szczepańskim w sobotę 16 marca 2024 r., od godziny 10.00 do 12.00. Bardzo prosimy, aby wraz z drzewkiem przynieść wypełnione już dokumenty, czyli rewers wraz ze zgodą na przetwarzanie danych (jedynie numer zgłaszanej pracy wpiszemy na miejscu). Dokumenty te znajdą Państwo na końcu Regulaminu konkursu. O godzinie 12.00 autorzy wraz Pracami konkursowymi przejdą w barwnym korowodzie z Placu Szczepańskiego do Pałacu Krzysztofory (Rynek Główny 35), gdzie drzewka zostaną ustawione w salach ekspozycyjnych na II piętrze i będą oczekiwać na ocenę jury. W sytuacji, w której, z uwagi na rozmiar i ciężar Pracy konkursowej wystąpią trudności z jej przenoszeniem w korowodzie, Prace konkursowe należy dostarczyć tego dnia (16 marca 2024 r.) w godzinach 13.00 do 14.00 bezpośrednio do Pałacu Krzysztofory, jednak bardzo prosimy, aby były to jedynie naprawdę nieliczne wyjątki. Następnie do pracy przystąpi jury, aby wybrać najpiękniejsze drzewka w każdej kategorii.

Ważne! Z przyczyn organizacyjnych prace konkursowe mogą zostać zarejestrowane tylko tego jednego dnia!

Ogłoszenie wyników nastąpi w Niedzielę Palmową, 24 marca 2024 roku, o godz. 15.00 w Sali Miedzianej Pałacu Krzysztofory. Będzie to jednocześnie wernisaż pokonkursowej wystawy, którą będzie można oglądać w salach wystaw czasowych na II piętrze Pałacu Krzysztofory od 24 marca (od ogłoszenia wyników o godz. 15.00) do 19 maja 2024 roku. Na wybrane drzewko w plebiscycie publiczności będzie można głosować w trakcie trwania wystawy, a wyniki podamy na naszym oddziałowym profilu FB po zamknięciu wystawy – 20 maja 2024 r. (jak tylko uda nam się je podliczyć).

Konkurs Drzewka Emausowego online

Oprócz konkursu tradycyjnego chcemy tradycyjnie już zaprosić Państwa do udziału w konkursie online, który będzie miał miejsce na facebookowym profilu Domu Zwierzynieckiego. Może w nim wziąć udział każdy, kto nadeśle zdjęcie wykonanego przez siebie drzewka na adres mailowy Domu Zwierzynieckiego (zwierzyniec@muzeumkrakowa.pl ) w terminie od 18 do 21 marca 2024 r. Po opublikowaniu prac na profilu oddziału, (czyli od 22 marca godz. 12.00) będzie można na nie głosować do 28 marca 2024 r., do godziny 12.00 za pomocą polubień i innych pozytywnych reakcji pod wybranym zdjęciem. Tego dnia ogłosimy trzech zwycięzców naszego plebiscytu publiczności online.

Ważne! Do konkursu online można zgłaszać jedynie te prace, które nie zostaną zgłoszone do konkursu głównego 16 marca. Chcemy, bowiem dać szansę tym, którzy z różnych przyczyn nie będą mogli dotrzeć na konkurs osobiście.

Informacje dodatkowe

Zachęcamy do kontaktu z pracownikami oddziału Dom Zwierzyniecki, mailowo: zwierzyniec@muzeumkrakowa.pl lub telefonicznie: 12 427 00 26, którzy chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania czy wątpliwości.

Do zobaczenia wiosną pod drzewkami!

Partnerzy wydarzenia:

Rada Dzielnicy VII Zwierzyniec
Krakowskie Forum Kultury

Regulaminy znajdują się na stronie: Muzeum

 

Poszukujemy prac Wincentego Wodzinowskiego

W związku z trwającymi przygotowaniami do pierwszej monograficznej wystawy poświęconej twórczości artystycznej Wincentego Wodzinowskiego, poszukujemy prac i pamiątek związanych z artystą.

Wincenty Wodzinowski (1866-1940) – malarz kompozycji ludowych i rodzajowych, legionista dokumentujący życie polskich Legionów oraz zasłużony społecznik i wieloletni prezes Związku Powszechnego Artystów Polskich. Jeden z uczniów Jana Matejki i wychowanek Akademii monachijskiej, tworzący dzieła do kolekcji hr. Ignacego Korwina Milewskiego. Niegdyś ceniony przez krytykę, dziś nieco zapomniany artysta, związany życiem i twórczością z Krakowem, Podgórzem oraz Swoszowicmi.

Właścicieli zainteresowanych udostępnieniem dzieł lub osoby przez nich upoważnione prosimy o kontakt z kuratorką wystawy Elżbietą Lang e.lang@muzeumkrakowa.pl

Wystawa zostanie otwarta 27 czerwca 2024 r. w Pałacu Krzysztofory, Rynek Główny 35.

Mury Obronne, Wieża Ratuszowa oraz Barbakan są tymczasowo zamknięte.

Nowe profile pięciu oddziałów Muzeum Krakowa na Facebooku

Szanowni Państwo, 11 maja zniknęło z Facebooka 5 naszych profili: Rydlówki, Rynku Podziemnego, Muzeum Nowej Huty, Kamienicy Hipolitów oraz Apteki Pod Orłem, a my utraciliśmy możliwość administrowania nimi.

Cały czas zabiegamy o ich odzyskanie i mamy nadzieję, że tak się wkrótce stanie.

Brakuje nam jednak bardzo bezpośredniego kontaktu z Wami, dlatego postanowiliśmy założyć nowe profile. Mamy nadzieję, że są one tymczasowe, a po odzyskaniu pierwotnych zostaną z nimi scalone.

Mamy w związku z tym do Was wielką prośbę o pomoc i wsparcie: lajkujcie nas, udostępniajcie, obserwujcie!
Po prostu bądźcie z nami!

Poniżej linki do nowych profili:

Rydlówka / Muzeum Krakowa

Kamienica Hipolitów / Muzeum Krakowa

Muzeum Nowej Huty

Apteka Pod Orłem / Muzeum Krakowa

Rynek Podziemny / Muzeum Krakowa

Ciche godziny w Muzeum Nowej Huty
i w Podziemnej Nowej Hucie

Drodzy Goście!
W każdy czwartek w godzinach 15.00-17.00 w Muzeum Nowej Huty oraz w Podziemnej Nowej Hucie obowiązują „ciche godziny”, w czasie których „uspokajamy” nasze wystawy. Oferta skierowana jest zwłaszcza do osób wysoko wrażliwych, do osób ze spektrum autyzmu, ale także do wszystkich, którzy szukają u nas odpoczynku od nadmiaru bodźców.
Pamiętajmy, aby w trakcie „cichych godzin” wyciszać telefony komórkowe i unikać głośnych rozmów.
W tym czasie w przestrzeni wystaw nie odbywają się zajęcia z edukatorami i przewodnikami. Przyciszone są niektóre multimedia.









PLACES WORTH YOUR TIME