Projekt witraża Józefa Mehoffera trafił do kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie

0

Z przyjemnością informujemy, że Muzeum Narodowe w Krakowie otrzymało dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zakup kolejnego projektu Józefa Mehoffera witraży w katedrze św. Mikołaja we Fryburgu. W 2018 roku do kolekcji Muzeum dołączy karton „Św. Katarzyna i św. Barbara” (1899) najsłynniejszy i najbardziej rozpoznawalny spośród wszystkich kartonów fryburskich.

To sztandarowe dzieło polskiej sztuki dekoracyjnej okresu modernizmu, które wraz kartonem „Św. Sebastian i św. Maurycy” współtworzy projekt witraża „Męczennicy”, nagrodzonego złotym medalem na Wystawie Powszechnej w Paryżu w roku 1900. Przyznanie nagrody miało przełomowe znaczenie dla kariery artystycznej Józefa Mehoffera.

Święte wyobrażone na projekcie witraża to chrześcijańskie męczennice z czasu panowania cesarzy Dioklecjana i Maksymiana, które dobrowolnie poniosły śmierć, odmawiając wyrzeczenia się wiary. Mehoffer przedstawił je w momencie podejmowania tej heroicznej decyzji.

Św. Katarzyna Aleksandryjska, wyobrażona po lewej stronie, za głoszenie chrześcijaństwa i krytykę cesarza została skazana na tortury łamania kołem; wyrok śmierci wykonano na niej przez ścięcie mieczem. Katarzynie towarzyszy atrybut jej męczeństwa – ogromne koło tortur.

Św. Barbara (Barbara z Nikomedii), wyobrażona w prawej części kartonu, wbrew swemu ojcu, poganinowi Dioskurosowi, nie wyparła się wiary. Była za to więziona w wieży, gdzie przed śmiercią objawił się jej anioł z kielichem i hostią. Poniosła śmierć ścięta mieczem. W poświęconej jej kwaterze artysta nieco szerzej niż w pozostałych rozbudował narrację, a wieżę więzienną Barbary przedstawił jako krakowską basztę stolarzy z przylegającym do niej Arsenałem, fragmentami murów obronnych i Plant.

Moment agonii męczennic Mehoffer wyobraził w dolnej partii witraża – ich nagie ciała okalają splątane, wyolbrzymione kwiaty orchidei. Umierającym asystują wyłaniające się z gąszcza roślin kobiety – upostaciowienia Thanatosa – śmierci.

Zakup dzieła został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Kolekcje muzealne”.









PLACES WORTH YOUR TIME