Sympozjum „Pokaż mi a będę umiał – rola muzeów w dydaktyce uniwersyteckiej w 250 lecie powstania KEN”
7 listopada (wtorek), godz. 9:00 – 16:30
Miejsce: Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35, Sala Miedziana
Wstęp wolny
Założenia
Wpisując się w obchody 250 rocznicy powstania Komisji Edukacji Narodowej, bazując na wieloletniej, stale rozwijającej się współpracy, Muzeum Krakowa wraz z Instytutem Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej chcą podjąć próbę konstruktywnego podsumowania dotychczasowych działań i odważnego spojrzenia w przyszłość, które pozwoli zarysować perspektywy dalszej współpracy akademików, muzealników i studentów.
Tematem dyskusji będzie rola, jaką ma do spełnienia muzeum w procesie uniwersyteckiego kształcenia studentów. Pod rozwagę zostaną wzięte m. in. zagadnienia:
- Muzeum, jako skuteczne narzędzie polifonicznego „objaśniania świata”
- W jaki sposób wiedza, której skarbnicą są muzea, może być przydatna w procesie kształcenia studentów, przyszłych nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych
- Jak kompetencje będące w posiadaniu muzealników mogą przyczynić się do kształtowania przyszłej kadry naukowej, nauczycielskiej, archiwalnej i muzealnej
- Metody pracy edukacyjnej w muzeach i wykorzystanie ich w procesie kształcenia akademickiego
Do spotkania i dyskusji chcemy zaprosić przedstawicieli Uniwersytetu – wykładowców, na co dzień pracujących ze studentami oraz muzealników tworzących i realizujących programy edukacyjne. Głos chcemy oddać również studentom, aby z ich perspektywy poznać potrzeby i wrażenia płynące z wykorzystywania potencjału edukacyjnego muzeów.
Od roku akademickiego 2018/2019 Muzeum Krakowa we współpracy z Uniwersytetem Komisji i Edukacji Narodowej prowadzi szkolenia z zakresu własnych ekspozycji, wręczając studentom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce certyfikaty, uprawniające do prowadzenia zarobkowej działalności przewodnickiej na terenie Muzeum Krakowa.
W ramach uroczystego rozpoczęcia sympozjum przewidziane jest również wręczenie certyfikatów przewodnickich tegorocznym absolwentom kursu „Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa” na kierunkach Turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe oraz Turystyka historyczna i muzealnictwo.
Program sympozjum
godz. 9.00
Rozpoczęcie sympozjum – uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
dr hab. Andrzej Kuropatnicki, prof. UKEN, Dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa
godz. 9.20 – 9.40
Wykład wprowadzający
Komisja Edukacji Narodowej – ku nowoczesnej edukacji
dr Marcin Gadocha, Katedra Historii Nowożytnej UKEN
godz. 9.40 – 11.00
Panel akademicki
1. Uniwersytet i Muzeum – partnerstwo edukacyjne
dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska, prof. UKEN, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
2. Nauka w muzeum
prof. dr hab. Zdzisław Noga, Kierownik Katedry Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii UKEN, Kurator Muzeum Krakowa
3. Muzeum a badania nad pamięcią bolesną
prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Przewodniczący Rady Dyscypliny Historia, Kierownik Katedry Historii XIX Wieku UKEN
4. Projekt „Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca” i jego realizacja w Muzeum Krakowa (perspektywa opiekuna/koordynatora)
dr hab. prof. UKEN Urszula Kicińska, Katedra Historii Nowożytnej UKEN
Dyskusja
godz. 11.00 – 11.20 – przerwa kawowa
godz. 11.20 – 12.40
Panel muzealny
1. Rola Muzeum w kształceniu studentów – od idei do praktyki
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa
2. Edukacja muzealna, jako uniwersalne narzędzie poznawcze i rozwojowe
mgr Anna Surma, Kierownik Działu Edukacji Muzeum Krakowa
3. Zabytek – źródło wiedzy, inspiracji i doświadczenia
mgr Bożena Urbańska, Kierownik Oddziału Thesaurus Cracoviensis, Centralnego Magazynu Zbiorów Muzeum Krakowa
4. Miejsce i jego autentyczność, jako element zwiększający skuteczność działań edukacyjnych
mgr Ewelina Radecka, Rydlówka, Muzeum Krakowa
5. Muzeum i odkrywanie niematerialnego dziedzictwa, jako źródło do badań miasta
dr Andrzej Iwo Szoka, Kierownik Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa, Muzeum Krakowa
Dyskusja
godz. 12.40 – 13.00 – przerwa kawowa
godz. 13.00 – 14.15
Panel Studencki
Studenckie doświadczenie muzeum, jako miejsca edukacji i pracy. Perspektywy rozwoju.
1. Michał Lubecki, III rok studiów licencjackich, kierunek historia
2. Monika Łękawska, absolwentka kierunku turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe, doktorantka historii
3. Karolina Sadek, II rok studiów licencjackich, kierunek turystyka historyczna i muzealnictwo
4. Paweł Piotrowski, Przewodniczący Uczelnianej Komisji Rewizyjnej Niezależnego Zrzeszenia Studentów UKEN
Dyskusja
godz. 14.15 – Lunch
godz. 15.00 – oprowadzanie uczestników sympozjum po wystawie Włodzimierz Tetmajer. Siła barw i temperamentu
Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35
Zakończenie sympozjum