W NCK otwieramy przestrzeń dla sztuki

0

W NCK otwieramy przestrzeń dla sztuki  

Malarstwo, grafika, fotografia. Zapraszamy do Nowohuckiego Centrum Kultury na bliskie spotkania ze sztuką. Oprócz tego uruchamiamy nasze dwie stałe, flagowe wystawy – Beksiński i Duda-Gracz. Ponieważ świat się otwiera, my również szeroko otwieramy drzwi do NCK.

 

NCK wystawy ||czerwiec 2021 

 

ZAUWAŻONE. 3 ARTYSTÓW, 3 TECHNIKI, 3 SPOJRZENIA 

WOJCIECH PLEWIŃSKI, KATARZYNA WIERZBOWSKA-SLASKA, MACIEJ PLEWIŃSKI 

wystawa czynna codziennie: 8 czerwca – 10 lipca (9.00-19.00), Czarna i Szara Galeria CENTRUM 

wernisaż – 9 czerwca 2021 r. (środa) o g. 18.00

wstęp wolny

 

BARWY ŚWIATA PRZYRODY 2021

wystawa Związku Polskich Fotografów Przyrody – Okręg Krakowski

15 kwietnia – 20 czerwca, Foto-Galeria NCK

wstęp wolny

 

PRZESTRZEŃ DLA SZTUKI 2021 – malarstwo Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej

12 maja – 10 czerwca, Biała Galeria CENTRUM

wstęp wolny

 

GALERIA ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO – stała wystawa malarstwa

czynna: piątek-niedziela, w g. 13.00-19.00 

bilety – 10/8 zł

 

JERZY DUDA-GRACZ – GALERIA AUTORSKA – stała wystawa malarstwa i grafiki

czynna: piątek-niedziela, w g. 13.00-19.00 

bilety – 10/8 zł

 

Wystawy w Nowohuckim Centrum Kultury można zwiedzać przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa – zasłaniając usta i nos, utrzymując dystans społeczny, dokonując dezynfekcji rąk.

W budynku NCK obowiązują:

Procedury bezpieczeństwa w Nowohuckim Centrum Kultury w czasie epidemii SARS-COVID-19 <kliknij>

 

Szczegółowe opisy wystaw:

 

ZAUWAŻONE. 3 ARTYSTÓW, 3 TECHNIKI, 3 SPOJRZENIA 

Wojciech Plewiński – fotografia

Katarzyna Wierzbowska-Slaska -malarstwo 

Maciej Plewiński – grafika – heliograwiury 

Dostrzegliśmy zbieżność w doborze niektórych tematów. 

W różnych technikach przemawiają do nas mury, ściany, okna, drzwi opowiadając historie, które się zdarzyły. 

Słowa schowane są w kadrze, fakturze, pęknięciu. 

W fotografii Wojciecha Plewińskiego jest to ułamek w jego bogatej twórczości,  którą autor nazywa „Zauważone”. Wątki te w malarstwie Katarzyny Wierzbowskiej-Slaskiej i heliograwiurze Macieja Plewińskiego  to temat często podejmowany. Prace tych artystów łączy podobna wrażliwość w postrzeganiu świata i miejsc. 

Klimat wydobyty przez czernie i szarości w grafice i fotografii w malarstwie rozbrzmiewa kolorem. 

 

PRZESTRZEŃ DLA SZTUKI – Malarstwo Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej

Ósma edycja projektu „Przestrzeń dla sztuki” poświęcona jest twórczości Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej. Wystawa to trzyczęściowy projekt wystawienniczy dokumentujący dorobek wybitnej krakowskiej malarki i pedagoga. Wystawy odbywają się jednocześnie w Nowohuckim Centrum Kultury, Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytecie Ekonomicznym.

Projekt wystawienniczy „Przestrzeń dla sztuki” stał się ważnym wydarzeniem kulturalnym prezentującym dorobek twórczy wybitnych współczesnych osobistości artystycznych z kręgu Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Chodzi przy tym o dotarcie do możliwie szerokiego kręgu odbiorców z różnych środowisk i o różnym poziomie przygotowania do kontaktu ze sztuką współczesną. Stąd m.in. wybór miejsc ekspozycyjnych – galerii ASP, przestrzeni Uniwersytetu Ekonomicznego i Nowohuckiego Centrum Kultury. Bohaterami dotychczasowych edycji „Przestrzeni” byli: Paulin Wojtyna, Janina Kraupe, Janusz Tarabuła, Stefan Gierowski, Leszek Misiak, Franciszek Bunsch i Ryszard Otręba. W ósmej odsłonie cyklu prezentujemy malarstwo prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej, wybitnej krakowskiej malarki, a zarazem nauczycielki kilku pokoleń absolwentów ASP w Krakowie, z których wielu osiągnęło wysoką pozycję artystyczną. Absolwentami Pracowni Rysunku są również obecni pracownicy Wydziału Malarstwa: prof. Grzegorz Sztwiertnia, dr hab. Rafał Borcz, prof. ASP, dr hab. Jakub Najbart, prof. ASP, dr hab. Wojciech Kubiak,  prof. ASP, dr hab. Witold Stelmachniewicz oraz dr Paweł Jach na Wydziale Rzeźby.

Prof. Kotkowska-Rzepecka należy do pokolenia pedagogów, którzy realizując indywidualną ścieżkę twórczą, doceniali swoich profesorów i mistrzów. Sama też znalazła się w gronie kobiet – obok prof. Hanny Rudzkiej-Cybisowej i prof. Janiny Kraupe – wyróżnionych prowadzeniem samodzielnej pracowni. Najpierw była to autorska Pracownia Rysunku, później Mistrzowska Pracownia Malarstwa.

Istotnym celem projektu jest przedstawienie i udokumentowanie dorobku artysty, aby podkreślić i utrwalić jego pozycję, a poprzez możliwie wnikliwe omówienie jego twórczości ułatwić odbiorcom jej percepcję. Służyć temu ma również obszerny, liczący ponad 300 stron, katalog. Poza pełną ikonografią wystaw przedstawiony jest w nim szeroki kontekst osobisty, środowiskowy i kulturowy, w jakim rozwijała się twórczość artysty, wraz ze szczegółową dokumentacją całości dorobku. Zamierzeniem kuratorskim jest chronologiczne pokazanie kolejnych etapów i przemian w sztuce artysty. W przypadku Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej, której rozwój twórczy przebiegał w sposób bardzo konsekwentny i świadomy, chodzi zarówno o wykazanie logicznej spójności dokonywanych przez nią wyborów, widzianych w szerszym kontekście przemian w sztuce, jak i podkreślenie jej oryginalności, suwerenności i nowatorstwa. Szczególnie ciekawe wydają się wypowiedzi samej artystki, w tym jej – jak to nazywa – „autobiograficzne drogowskazy”, uzupełnione kalendarium najważniejszych faktów z życia i twórczości. Nie zabrakło również poświęconych artystce esejów, pisanych specjalnie dla tego wydawnictwa, oraz bogatego wyboru cytatów z wcześniejszych wypowiedzi, autorstwa wybitnych krytyków i ludzi sztuki.

To rzecz jasna niepełny obraz, prof. Kotkowska-Rzepecka jest bowiem nadal artystką w pełni aktywną, systematycznie wzbogacającą swój dorobek o nowe, zaskakujące realizacje malarskie.

Pomysłodawcą i opiekunem „Przestrzeni dla sztuki” jest prof. dr hab. Jerzy Hausner, związany przez lata z Wydziałem Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, zarazem inicjator międzynarodowego Open Eyes Festival. Głównym organizatorem jest Zbigniew Grzyb, dyrektor Nowohuckiego Centrum Kultury, współpracujący z Agencją Artystyczną GAP i Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. Projekt jest finansowany z budżetu Urzędu Miasta Krakowa i pod patronatem prezydenta prof. Jacka Majchrowskiego.

Kuratorką wszystkich wystaw jest od początku Joanna Gościej-Lewińska, przez lata szefowa Galerii Centrum NCK, a obecnie główna kuratorka, odpowiedzialna również za prowadzenie Autorskich Galerii Zdzisława Beksińskiego i Jerzego Dudy-Gracza.

BARWY ŚWIATA PRZYRODY 2021

wystawa Związku Polskich Fotografów Przyrody – Okręg Krakowski

Ubiegły rok w znaczny sposób zmienił nasze codzienne życie. Musieliśmy się dostosować do nowych reguł. Nie mogliśmy widywać się w większym gronie, niektórzy musieli dzielić codzienne, domowe troski z pracą zawodową. Brakowało nam i nadal brakuje wolności i czerpania radości z nadchodzących pór roku.  Pomimo tylu przeciwności fotografowie przyrody ciągle odnajdują inspiracje i chwile wytchnienia w otaczającym nas świecie natury. Jest to dla wielu z nas możliwość zapomnienia choćby na moment od zgiełku i niepokoju, które oferuje nam świat mediów.

Chcieliśmy na tej wystawie uchylić przed widzem odrobinę tego świata z którym my obcujemy dość często. Świata kolorowych żywych stworzeń wzbudzających zdziwienie, uśmiech , a czasem wielką sympatię. Świata bogatego w dźwięki, głosy i zachowania czasem i nam bardzo podobne. Świata zadziwiających krajobrazów, które napawają optymizmem. Mamy nadzieję, że chwile spędzone sam na sam z przyrodą w najczystszej postaci ukazanej na naszych fotografiach pozwoli odetchnąć od codziennych trosk i wleje powiew optymizmu do serc naszych odbiorców. Dziękujemy, że jesteście Państwo z nami i zapraszamy do kontemplacji natury. – Paweł Wrona

W wystawie udział biorą:

Małgorzata Drewniak, Wojciech Firlej, Leopold Grela, Emilia Grzędzicka, Adam Gutowicz, Dominika Kustosz, Janusz Mazalon, Katarzyna Niedziołek, Beata Ostachowicz, Andrzej Pochopień, Tomasz Sikorski, Piotr Sobas, Rafał Stankiewicz, Patrycja Wąsikowska, Tomasz Wilk, Paweł Wrona.

 

GALERIA ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO 

z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich

Stała ekspozycja obejmuje 50 obrazów olejnych, w większości pochodzących z lat 80. XX wieku, z tak zwanego okresu fantastycznego w twórczości malarza. To wówczas powstawały  jego najbardziej znane, z dzisiejszej perspektywy ikoniczne prace. Uzupełnia je kilkanaście obrazów z ostatnich lat życia, ukazujących zwrot malarza ku bardziej ascetycznym formom wyrazu. 

Beksiński należy do wąskiego grona polskich artystów, których twórczość jest tak dobrze rozpoznawalna zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rodzące wiele emocji i kontrowersji dzieła Artysty nikogo nie pozostawiają obojętnym. Wzbudzają w odbiorcach skrajne uczucia: od zachwytu, po ostrą krytykę. Język artystyczny Beksińskiego charakteryzuje ogromna szczegółowość. Mistrz uwiecznia w swych pracach zdeformowane postacie, opuszczone budynki, budzące grozę kształty i figury, które na przemian fascynują i przerażają…

Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

 

JERZY DUDA-GRACZ – GALERIA AUTORSKA

stała wystawa malarstwa i grafiki

Kiedyś Dudę-Gracza rozchwytywano i uwielbiano, potem zaczęto się go wstydzić, a nawet bać. Czy nadszedł czas, aby odczytać go na nowo? Twórczość tego artysty jest niezaprzeczalnym fenomenem polskiej kultury ostatnich pięćdziesięciu lat. Wydaje się, że choć Duda-Gracz w 2004 roku zamilkł na zawsze, to jego twórczość nie powiedziała ostatniego słowa.

W latach 70. Ubiegłego wieku trudno byłoby znaleźć w Polsce artystę, którego twórczość spotykałaby się z tak żywym oddźwiękiem społecznym jak malarstwo Dudy-Gracza; rezonans wywoływany przez jego wystawy łatwiej porównać z recepcją ważnych filmów czy pokoleniowych bestsellerów niż ze zjawiskami z dziedziny sztuk plastycznych.

Kariera Dudy-Gracza rozwijała się w tempie blitzkriegu. Kulminacyjnym momentem pierwszego etapu jego kariery była wystawa w warszawskiej Kordegardzie w grudniu 1978 roku. Wśród dwudziestu kilku olei na płótnie składających się na tę ekspozycję pokazał wiele ze swych najsłynniejszych obrazów, które do dziś definiują obiegowe wyobrażenia o Dudzie-Graczu – prace takie jak „Jeźdźcy apokalipsy, czyli fucha”, „Rusałka domowa”, „Babel 2” czy „Niedziela 2”. Po sukcesie w Warszawie wystawa ruszyła w tournée po Polsce. Do początku 1980 roku odwiedziła czternaście miast.

Jedni uważali, że Duda-Gracz kocha Polskę, inni – że jej nienawidzi. Kiedyś powiedział w programie Tomasza Raczka: „Ja tylko tak wyglądam, ale duszyczkę mam wrażliwą”. Malował najszkaradniejsze nieraz postacie z dużą sympatią. Czuł się częścią tego ułomnego, szarego świata. Uważał też, że największa nawet pokraka ma w sobie jakiś blask, iskrę bożą. Niby to realizm, ale też poezja. Przede wszystkim jednak silny konkret. Wydaje się, że to przywiązanie do konkretu jest także zasługą uczelni katowickiej, która ukształtowała jego warsztat malarski.

Dzisiaj prace Jerzego Dudy-Gracza znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego Warszawy, galeriach Poznania, Łodzi, w zbiorach Austrii, Danii, Japonii, Kanady i USA.

Kuratorem Galerii jest Joanna Gościej-Lewińska.

 

 









PLACES WORTH YOUR TIME