„Zakończenie karnawału” w towarzystwie krakowskich filharmoników – 17-18.02.2023

0

„Zakończenie karnawału” w towarzystwie krakowskich filharmoników

 

Kilka dni przed Ostatkami, w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne opatrzone podtytułem „Zakończenie karnawału”. W piątek 17 lutego 2023 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 18 lutego br. o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej poprowadzona przez I Dyrygenta Gościnnego instytucji, Łukasza Borowicza, wykona repertuar precyzyjnie dobrany do okazji, autorstwa Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa, Bohuslava Martinů oraz George’a Gershwina. Solistą wieczorów będzie Paweł Wajrak – na co dzień koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.

Program otworzy Karnawał rzymski op. 9 napisany przez Hectora Berlioza podczas jego pobytu w Rzymie w ramach przyznanego przez rząd francuski stypendium twórczego. Pobyt kompozytora w Wiecznym Mieście szczęśliwie obejmował także okres karnawału, który zilustrował w saltarello z II aktu opery Benvenuto Cellini, ale nieukontentowany wykonaniem – przejął do powstałej kilka lat później „rzymskiej” uwertury. „Karnawał rzymski to mistrzowski w aspekcie sztuki orkiestrowej fajerwerk melodii i kolorów. Muzyka, podobnie jak w poemacie symfonicznym, ukazuje w dźwiękach feerię karnawałowych masek” – pisze o utworze Małgorzata Janicka-Słysz. Kolejnym iście karnawałowym w  swej muzycznej ekspresji dziełem prezentowanym podczas koncertów będzie Havanaise E-dur op. 83 na skrzypce i orkiestrę, skomponowana przez Camille’a Saint-Saënsa w 1889 roku dla kubańskiego skrzypka Rafaela Díaza Albertiniego oraz Introduction et rondo capriccioso z opusu 28. Oba brawurowe i wymagające niezwykłej wirtuozerii, ale i elegancji wykonania utwory zaprezentuje Paweł Wajrak, koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, ale także solista i kameralista znany szczególnie Krakowskiej publiczności z wielu projektów powstałych we współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim czy Michałem Nagyem.

Po przerwie zabrzmi utwór Bohuslava Martinů zatytułowany Szach królowi (Échec au roi). Ten jednoaktowy balet jazzowy, przepełniony tanecznymi rytmami, od marsza, przez walc, boston, aż po foxtrot i blues, skomponowany został przez czeskiego neoklasyka w 1930 roku w Paryżu, ale zaprezentowany po raz pierwszy dopiero po jego śmierci w ramach emisji radiowej w 1977 roku. Co więcej – dopiero w 78. sezonie artystycznym Filharmonii Krakowskiej zabrzmi w ramach koncertów abonamentowych. 

Na koniec karnawałowych koncertów Łukasz Borowicz zaproponował słynny poemat symfoniczny George’a Gershwina  Amerykanin w Paryżu, silnie inspirowany jazzem dzięki pobytowi kompozytora we  francuskiej stolicy lat dwudziestych. Reminiscencje tej podróży słyszalne były również w prawykonaniu utworu w grudniu 1928 roku w  nowojorskiej Carnegie Hall – dla podkreślenia kolorytu tętniącej życiem paryskiej ulicy zabrzmiały nawet klaksony z paryskich taksówek, o które zadbał sam kompozytor. Utwór Gershwina stał się podstawą filmowego musicalu Vincente Minnellego z Gene Kelly w roli głównej.

Sobotni koncert (17.02.2023 o godz. 16.30) poprzedzi  kolejne po ubiegłotygodniowej inauguracji cyklu spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. W spotkaniu  zatytułowanym „Karnawał dźwięków trwa” udział weźmie Paweł Wajrak –  solista wieczorów. Spotkanie odbędzie się w Sali Złotej na I piętrze, zaś do uczestnictwa w nim uprawnia bilet na koncert lub abonament.









PLACES WORTH YOUR TIME